حمل 08, 1400 12:52 Asia/Kabul

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان گت: اشرف غنی همچنان بر مواضع گذشته خود تاکید دارد و از طرفی نشست مسکو هم نشان داد که طالبان هم، همچنان بر سیاست های گذشته خود اسرار می ورزند و با توجه به اختلاف دیدگاه های زیادی که میان دو طرف وجود دارد نمی توان انتظار داشت که در نشست ترکیه به نتایج خاصی دست پیدا کنند.

سید احمد موسوی مبلغ رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به برگزاری نشست های صلح افغانستان در مسکو و ترکیه گفت: دور جدید مذاکرات صلح در مسکو و ترکیه توسط زلمی خلیل زاده نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان طراحی شده و تلاشی است از سوی وی که مذاکرات به بن بست رسیده دوحه را شتاب بیشتری بدهد.

وی افزود: نشست مسکو بدن هیچ گونه نتیجه ای به پایان رسید و انتظار نمی رود که در نشست ترکیه هم پیشرفت چندانی در روند صلح افغانستان ایجاد شود و هنوز ابهامات زیادی در این مذاکرات وجود دارد و انتظار نمی رود که طرفین در نشست ترکیه به سرعت به نتیجه مشخصی دست پیدا کنند.

این کارشناس افغان تصریح کرد: در حال حاضر فشار های زیادی هم از سوی طالبان در میدان جنگ و هم از سوی آمریکا در صحنه سیاسی به دولت افغانستان وارد می شود، ولی عیلرغم همه این فشار ها تا کنون اشرف غنی همچنان بر مواضع گذشته خود تاکید دارد و هیچ گونه عقب نشینی در سیاست وی دیده نمی شود و از طرفی نشست مسکو نشان داد که طالبان هم همچنان بر سیاست های گذشته خود اسرار می ورزند و با توجه به اختلاف دیدگاه های زیادی که میان دو طرف وجود دارد نمی توان انتظار داشت که در نشست ترکیه به نتایج خاصی دست پیدا کنند.

سید احمد موسوی مبلغ در ادامه افزود: در کنار اختلاف شدید میان دولت و طالبان این را نیز باید اضافه کرد که سیاست جدید جو بایدن در مورد افغانستان هم هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و آمریکا هنوز در مورد خروج از افغانستان اعلام نظر دقیقی نکرده است و همین موضوع گروه طالبان را نگران ساخته است.

این فعال رسانه ای یادآور شد: آمریکا به عنوان کسی که توافق سیاسی با طالبان را امضا کرده و از طرفی تعهداتی را در قبال دولت افغانستان نیز دارد است، هنوز با هر دو طرف بازی می کند و معلوم نیست که سیاست وی در قبال دولت و گروه طالبان چیست و چه سناریوی را برای افغانستان تدارک دیده است.

وی افزود: شواهد نشان می دهد که آمریکا فعلا از افغانستان خارج نخواهد شد و از طرفی شعله ور شدن جنگ هم به سود این کشور نیست.

مبلغ اظهار داشت: از طرفی منافع کشورهای منطقه با منافع آمریکا در تعارض است و اگر یک اجماع منطقه ای از کشورهای همسایه و کشور دیگر منطقه و جهان در مورد افغانستان بوجود نیاید، نباید انتظار پیشرفتی از مذاکرات صلح افغانستان را داشت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر چیزی که در مذاکرات صلح، از سوی آمریکا، دولت افغانستان و طالبان مورد توجه قرار نمی گیرد منافع و خواست مردم افغانستان است و مردم سرخورده از دولت و دیگران همچنان قربانی می دهند.

کلیدواژه