حمل 12, 1400 12:23 Asia/Kabul

سخنگوی شرکت برق افغانستان(برشنا) گفت: پروژه برق کاسا یک هزار تا 2 سال دگرتکمیل خواهد شد و عبور این خط برق از افغانستان می تواند، علاوه بر رفع کمبور برق تا حدود 47 ملیون دلار نیز از حق ترانزیت برای افغانستان در آمد داشه باشد.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برق افغانستان (برشنا) در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری از پیشرفت‌ در کار پروژۀ برق کاسا یک‌هزار در افغانستان خبر داد و گفت: این پروژه در سه بخش در حال پیشرفت است که بخش اول آن ارزیابی، طراحی و بررسی مسیر محل عبور این خط برق از مناطقی می باشد که قرار است عبور کند که  ۱۰۰ درصد به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: در ارزیابی منطقه ای و با صحبت های که با بزرگان مناطق محل عبور این پروژه انجام شده است، بیش از 50 شورای محلی برای حفاظت و مراقبت از این خط ایجاد شد که می تواند برای امنیت مسیر عبور آن موثر باشد.

توحیدی اظهار داشت: بخش دوم این پروژه که طبق پیش بینی ها تا پایان سال 2022 تکمیل خواهد شد، انتقال تجهیزات مورد نیاز این پروژه است که تا حدود 90 درصد آن به افغانستان انتقال یافته و بخش سوم پروژه انجام کار عملی است که در برخی از مناطق و با توجه به شرایط، پیشرفت کار مناسب بوده است و حدود 30 درصد در بخش عملی پیشرفت داشته و تا کنون 140 پایه برق نصب شده و در حدود 280 پایه دیگر نیز به زودی انجام خواهد شد.

سخنگوی شرکت برشنا در ادامه به اهمیت عبور پروژه برق کاسا یک هزار از افغانستان اشاره کرد و افزود: در بخش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این پروژه برای افغانستان بسیار اهمیت دارد و می تواند یکی پروژه های حیاتی افغانستان محسوب شود که  عبور این خط برق از هر منطقه می تواند باعث شکوفایی و اشتغالزایی برای ساکنان آن شود.

وی تصریح کرد: انتقال این پروژه از افغانستان علاوه بر رفع کمبود برق افغانستان می تواند سالانه در حدود ۴۵ تا 47 میلیون دلار برای ما از ترانزیت برق درآمد داشته باشد.

 

لازم به ذکر است که کاسا یک هزار طرح انتقال برق تاجیکستان و قرقیزستان از راه افغانستان به پاکستان است و یکی از مهمترین پروژه های زیر ساختی بازار منطقه ایی انرژی با ظرفیت انتقال۱۳۰۰ میگاوات برق از کشورهای قرغیزستان و تاجیکستان به پاکستان می باشد.

در صورت تکمیل این پروژه ۱۳۰۰ میگاوات برق وارد افغانستان خواهد شد. از این مقدار برق یک هزار میگاوات آن به پاکستان انتقال داده می شود و ۳۰۰ میگاوات برق دیگر در ولایات جنوبی افغانستان به مصرف خواهد رسید. ولایات میدان وردک، غزنی، زابل، لوگر و شهر گردیز با تکمیل این پروژه روشن خواهند شد.

هزینه این پروژه ۲۲۵ میلیون دالر در خاک افغانستان است که حدود ۵۷۰ کیلومتر از قندز آغاز و به تورخم ختم می شود و هزینه های مورد نیاز برای این پروژه از سوی بانک جهانی تمویل می شود.

کاسا یک هزار نخستین پروژه ای است که راه تجارت انرژی بین آسیاسی میانه و آسیای جنوبی را از طریق افغانستان هموار می کند.

 

کلیدواژه