عقرب 09, 1395 15:36 Asia/Kabul

خارجی ها به تعهدات و مسوولیت های خود نسبت به امنیت افغانستان عمل نکردند و از عوامل نابسامانی در این کشور هستند

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: خارجی ها به تعهدات و مسوولیت های خود نسبت به افغانستان و بویژه امنیت این کشور عمل نکردند و از عوامل اصلی اوضاع نابسامان کنونی در این کشور به شمار می آیند.

سید محمد جمال فکوری بهشتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات دبیر کل ناتو در بروکسل مبنی بر اینکه باید برای وضعیت غیر قابل پیش بینی امنیتی در افغانستان آمادگی داشته باشیم، اظهار داشت:  مقامات کشورهای غربی از جمله امریکا و ناتو در رابطه با مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان شعارهای زیادی داده بودند و متعهد هم شده بودند اما در این زمینه دستاوردی نداشته اند از اینرو با چنین اظهاراتی می خواهند توجه جامعه جهانی را جلب کرده و بر عملکرد ضعیف خود سرپوش بگذارند.

وب با بیان اینکه اکنون تروریزم بیش از گذشته فعال شده و قاچاق مواد مخدر هم بیشتر شده است، گفت: یکی از عوامل عمده وضعیت نابسامان کنونی افغانستان عملکرد امریکایی ها و ناتو است، آنان به تعریفی که افغان ها از دشمن دارند باور نداشته اند. به گونه ای که غربی ها هم به دولت افغانستان کمک کرده اند و هم به کشوری که لانه های تروریزم در آن وجود دارد، از تروریزم حمایت می کند و آتش جنگ را شعله ور تر کرده است.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان امروز در گوشه و کنار آسیا و خاورمیانه جنگ و خشونت وجود دارد و افغانستان آسیب زیادی از آن دیده است، مهاجرت، فقر و بیکاری بیداد می کند و در سیاست های داخلی و خارجی این کشور مشکلات زیادی وجود دارد که سایه خارجی ها روی همه این موارد افتاده است.

فکوری بهشتی عنوان کرد: کمک های خارجی ها به افغانستان هم البته به گونه ای بوده که به اشکال مختلف از این کشور خارج شده است. به عنوان مثال کشور کمک کننده ای پروژه ای را برای اجرا به شرکتی از همان کشور داده اما آن شرکت فقط بیست درصد مبلغ را هزینه کرده و هشتاد درصد را برای خود برداشته و دوباره به آن کشور انتقال داده است که در نتیجه کیفیت پروژه ها بسیار پایین آمده است.

وی مدیریت ضعیف در رهبری عملیات نظامی در بین فرماندهان افغان و نیز عدم صداقت و عملکرد نامناسب خارجی ها را باعث عدم موفقیت های عملیات نظامی علیه تروریست ها و در نتیجه افزایش تلفات نظامیان و غیرنظامیان افغان دانست.

 

کلیدواژه