حمل 16, 1400 13:58 Asia/Kabul
  • اهمیت و حساسیت نشست صلح ترکیه برای افغانستان
    اهمیت و حساسیت نشست صلح ترکیه برای افغانستان

نشست سرنوشت ساز صلح ترکیه که قرار است ۱۶ آوریل /۲۷ حمل به مدت ۱۰ روز برای تعیین سرنوشت صلح ، تعیین نوع نظام ،آینده دولت و تقسیم قدرت در افغانستان با نظارت سازمان ملل برگزار شود از اهمیت زیادی برای مردم این کشور برخوردار است.

به گفته منابع خبری افغانستان ، شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در  نظر دارد از بین ۳۰ طرح پیشنهادی توسط احزاب ،گروههای سیاسی و نمایندگان مجلس ،یک طرح جامع که در برگیرنده نظرات تمامی احزاب ،گروهها و دولت باشد را  برای طرح در این گفت وگوها تهیه کند.

این منابع اعلام کردند که طرف های شرکت کننده در نشست صلح تلاش می کنند که زمینه توافق دولت افغانستان،طالبان  و گروههای مختلف سیاسی را برای دستیابی به توافق فراهم کنند.

دولت افغانستان که با  تشکیل دولت موقت به شدت مخالفت کرده بود، پس از فشار سنگین واشنگتن درهفته های اخیر با تهیه طرحی اعلام کرد حاضر است در سه ماه آینده زمینه برگزاری انتخابات را فراهم کند.

گفته شده است که دولت افغانستان  طرح پیشنهادی خود را برای گفت وگوهای صلح به اطلاع تعدادی از سفرای کشورهای خارجی رسانده است. 

در دو روز گذشته سفیران آمریکا ،کشورهای همسایه افغانستان ،سفیر غیر نظامی و نماینده سازمان ملل با رئیس جمهوری  و وزیر  خارجه افغانستان دیدار کرده اند.

شورای عالی  مصالحه ملی افغانستان با اعلام تشکیل کمیته ۱۵ نفری برای تهیه طرح واحدی از ۳۰ طرح پیشنهادی به شورا اعلام کرد. این شورا تلاش می کند که یک طرح جامع را برای طرح در گفت وگوهای صلح تهیه کند.

برقراری آتش بس و پایان کامل و دائمی جنگ، برقراری ارزش های حقوق بشر و حقوق اساسی شهروندان،مشارکت عادلانه مردم در قدرت و ساختار سیاسی از مهمترین موارد طرحهای پیشنهادی است.

فریدون خوزون» سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان ابراز امیدواری کرده است که تا زمان برگزاری نشست ترکیه ،طرحی واحد و مورد قبول همه احزاب و گروهها تهیه شود.

«محمد نعیم وردک»عضو  هیأت سیاسی طالبان نیز گفته است که آنها نیز طرحی را برای نشست صلح ترکیه آماده کرده اند.

براساس گزارش‌ها ،طرح های که تاکنون برای نشست ترکیه پیشنهاد شده است از امارت اسلامی گرفته تا نظام جمهوری متمرکز و غیر متمرکز نوع نظام فدرالی می باشد.

عبدالطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان تنها حزبی است که خواهان ایجاد حکومت فدرالی در این کشور است نیز روز گذشته در نشست مطبوعاتی در کابل هشدار داد که اگر در نشست ترکیه دولت انتقالی و مشارکت عادلانه صورت نگیرد ،جنگ دیگری ،افغانستان را تهدید می کند.

وی از جامعه جهانی خواست که در نشست ترکیه با تعریف جایگاه واقعی طالبان و ایجاد  دولت فدرالی مردم افغانستان را در تعیین سرنوشت خود سهیم کنند.

احمدضیا مسعود از اعضای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان و معاون سابق رئیس جمهوری ،نشست ترکیه را فرصتی مهمی برای افغانستان دانست و گفت با توجه به اینکه در افغانستان اقوام مختلفی زندگی می کنند تا مشکلات قومی حل نشود دستیابی به راه حل سیاسی دشوار به نظر می رسد.

به باور وی، سیاست‌های برتری‌جویانه قومی اهداف بزرگی چون ملت سازی و ایجاد دولت فراگیر را با مشکل مواجه کرده است .

عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان ،برگزاری نشست صلح ترکیه را فرصت مهمی برای آینده سیاسی افغانستان دانست و خاطرنشان کرد همه  احزاب و جناح ها باید زمینه مشارکت سیاسی همه اقوام و اقشار مختلف جامعه را در حکومت فراهم کنند.

وی با بیان اینکه نظام متمرکز ریاستی در ۱۰ سال گذشته در روند ملت سازی موفق نبود خاطرنشان کرد هیچ نوع زمینه ای برای مشارکت سیاسی اقوام مختلف در نظام ریاستی مشاهده نشد.

این کارشناس سیاسی معتقد است که  تقسیم قدرت با طالبان و یا سایر جناح های سیاسی در غیاب روش های مدرن و مردم سالار مشکل فعلی افغانستان را حل نمی کند بلکه به پیچیدگی وضعیت می افزاید.

به  عقیده وی نظام غیر متمرکز با ساختار پارلمانی می تواند منجر به استحکام  ریشه های وحدت  ملی شود.

 

 

 

کلیدواژه