محکومیت جنایت داعش در افغانستان
(last modified 1395-08-10T08:11:44+00:00 )
عقرب 10, 1395 12:41 Asia/Kabul
  • محکومیت جنایت داعش در افغانستان

ادامه جنایت گروه تروریستی داعش در افغانستان اعتراض گسترده مردم این کشور را برانگیخته است به گونه ای که مردم ولایت هرات با برپایی تظاهرات گسترده، جنایت این گروه را در"غور" محکوم کردند.

معترضان با ابراز خشم و تنفر از جنایت اخیر گروه تکفیری داعش در کشتار دهها نفر از مردم بیگناه ولایت غور، خواستار دستگیری و مجازات عاملان این جنایت شدند. معترضان از دولت افغانستان خواستند درتامین امنیت وبرقراری صلح و ثبات و توقف حملات تروریستها تلاش کند.

گروه تروریستی داعش چهارشنبه گذشته درنزدیک شهر "فیروزکوه" درولایت غور 36 غیرنظامی را به طرز فجیعی به قتل رساندند و 11 تن دیگر را زخمی کردند. در همین حال گروه تروریستی داعش، اخیرا 10 تن از بزرگان قومی در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان را نیز به قتل رساند.

از دیدگاه ناظران سیاسی، ناتوانی این گروه در توسعه نفوذ خود از نظر اعتقادی در افغانستان باعث شده است تا سیاست ایجاد رعب و وحشت را در این کشور در پیش بگیرد و تلاش کند از طریق کشتار فجیع مردم؛ آنان را به تبعیت و بیعت با گروه تروریستی داعش وادار کند. این گروه در سوریه و عراق نیز با کشتار فجیع مردم تلاش کرد تسلط خود را در مناطق تحت تصرف خود تحکیم بخشد و موفقیتهایش در سایر مناطق به گونه ای تضمین شود. به عبارت دیگر گروه تروریستی داعش با دامن زدن به کشتار مردم و بزرگان قومی در افغانستان می کوشد با ایجاد ترس و وحشت مردم را از پیش وادار به تسلیم کند و اجازه ندهد در برابر حملات داعش مقاومت کنند. این در حالی است که از دیدگاه ناظران سیاسی، نحوه برخورد مردم افغانستان با گروه تروریستی داعش متفاوت است و به همین دلیل این گروه هیچ امیدی برای تحکیم پایه های نفوذ خود در افغانستان ندارد. هر چند این کشور در دهه های اخیر درگیر جنگ داخلی بوده اما این جنگ هیچ گاه مذهبی نبوده است بلکه قومی است. علاوه براین، مردم افغانستان همواره در عمل نشان داده اند که در برابر ایدئولوژی های وارداتی مقاومت می کنند و اجازه نمی دهند بیگانگان بخواهند بر آنان مسلط شوند و یا جنگ مذهبی در این کشور به راه بیاندازند. طالبان گروهی بومی و متعلق به قوم پشتون در افغانستان است و داعیه جهان گشایی و ایجاد خلافت فراتر از مرزهای افغانستان را ندارد و شعار ایجاد امارت اسلامی را سر می دهد. اما گروه تروریستی داعش متشکل از مزدورانی از کشورهای مختلف از آسیای مرکزی و چچن تا آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا است. به همین دلیل کشورهای منطقه از جمله چین و روسیه نگرانند آمریکا از طریق افغانستان تروریستهای تکفیری را به آسیای مرکزی و قفقاز و تا مرزهای چین ترانزیت کند.

تظاهرات گسترده مردم هرات در محکومیت جنایت اخیر داعش در ولایت غور نشان می دهد که مردم افغانستان در مورد گسترش نفوذ این گروه تروریستی در این کشور به شدت حساسند و به مقابله با آن برخواهند خاست. برخی از ناظران سیاسی در افغانستان ظهور گروه تروریستی داعش در این کشور را حرکتی حساب شده از سوی آمریکا و متحدان منطقه ای آن می دانند تا در آینده جایگزین طالبان برای ادامه ناارامی و بحران در افغانستان و سپس کل منطقه شود. با توجه به فعالیت فرامرزی داعش ظن قوی انتقال آن به آسیای مرکزی و در تاجیکستان به دره فرغانه است تا با در اختیار گرفتن بخش هایی از منطقه بتوانند خلافت به اصطلاح خراسان خود را اعلام کنند.

در هر حال، وضعیت امنیتی افغانستان در شرایط حساس و شکننده ای قرار دارد به همین دلیل سران دولت وحدت ملی خواستار اتحاد همه اقوام و گروههای سیاسی و مذهبی در این کشور برای مقابله با عوامل ناامنی شده اند. مردم افغانستان به لحاظ تاریخی نشان داده اند که همواره پیروز نبرد با گروههای افراطی و تجاوز گر بوده اند و به همین جهت تروریستهای داعش به شدت نگران واکنش منفی جامعه افغانستان به توسعه نفوذ خود در این کشور هستند. از اینرو سیاست شکست خورده ایجاد رعب و وحشت در افغانستان را در پیش گرفته اند.

کلیدواژه