حمل 28, 1400 12:33 Asia/Kabul
  • غنی سازی 60 در صد اورانیم در ایران و جنجال سازی های سیاسی
    غنی سازی 60 در صد اورانیم در ایران و جنجال سازی های سیاسی

ایران هیچگاه بدنبال فعالیت های غیر متعارف و ساخت سلاح هسته ای نبوده است و این واقعیت بارها در گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی منعکس شده است.

قصد ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح 60 درصد نیز نه تنها مغایرتی با فعالیت های متعارف هسته ای ندارد بلکه اقدامی مشروع و با اهداف صلح امیز است. این سطح از غنی سازی در عین حال نشان دهنده توان بالای علمی و دانش هسته ای در ایران در زمینه صلح آمیز است که برخی کشورهای مدعی؛ تحمل پذیرفتن برتری علمی ایران را ندارند.

اروپا و آمریکا و برخی متحدان منطقه ای آنها که در روزهای گذشته از محکوم کردن خرابکاری در تاسیسات نطنز امتناع کردند، بلافاصله نسبت به غنی‌سازی 60 درصدی ایران واکنش نشان داده و این اقدام ایران را تهدید برای امنیت دانستند.

"سعید خطیب زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات مداخله جویانه با یادآوری نقش مخرب معدودی از کشورها تاکید کرد: این اظهارات ناشیانه و غیرمسئولانه در ادامه اظهارات ضد ایرانی آنها بیان می شود که هدف از طرح آنها نه درخواست مشارکت بلکه به منظور تخریب روند گفتگوهای فنی در وین است.

خطیب زاده در پاسخ به ادعاهای مطرح شده از سوی سازمان‌های موسوم به اتحادیه عرب و یا شورای همکاری خلیج فارس افزود: دبیران کل این نهادها بدانند که ایران عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و کلیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی تحت نظارت برنامه های پادمانی این سازمان قرار دارد و بدیهی است توسعه این برنامه منطبق با حقوق مشروع جمهوری اسلامی ایران و بر اساس منافع ملی و بمنظور تامین نیازهای صلح آمیز ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت امور خارجه به دبیران کل این مجموعه ها توصیه کرد به جای همنوایی با رژیم صهیونیستی در اتهام زنی مستمر به جمهوری اسلامی ایران، توجه خود را معطوف فعالیت های هسته ای نظامی و غیر قانونی رژیم صهیونیستی کرده و خطرات صدها کلاهک هسته ای این رژیم و عضویت نداشتن در ان پی تی را بعنوان بزرگترین تهدید صلح و ثبات و امنیت در منطقه مد نظر خود قرار دهند.

جنجال سازی های موهوم برای تهدید نمایی در خصوص غنی سازی 60 درصدی اورانیوم در ایران؛ در واقع ادامه فشارهای سیاسی برای مانع تراشی در جهت برخورداری ایران از حقوق مشروع هسته ای است .

«مصطفی خوش چشم» کارشناس مسائل بین الملل می گوید: حقیقت این است رژیم صهیونیستی با استفاده از اقدامات ضد امنیتی متعدد سعی در بر هم زدن توازن و ایجاد تشنج و درگیری دارد تا افکار عمومی جهان را بر ضد ایران تحریک کنند.

این مدعیان دروغین در جهت تخریب زیر ساخت های هسته ای و به بن بست رساندن مذاکرات در خصوص برجام تلاش فراوانی کردند اما به نتیجه نرسیدند و اکنون با بستن چشم خود بر واقعیت ها در صدد تهدید نمایی فعالیت های هسته ای درایران هستند. در حالیکه اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی برای استفاده در تولید عنصر "مولیبدن" جهت به‌ کارگیری در ساخت انواع رادیوداروها کاربرد دارد و تاثیرات  قابل توجهی در ارتقای کیفیت و کمیت رادیوداروهای تولیدی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران دارد.

طبق ماده 4 معاهده "ان پی تی"، ایران بعنوان یکی از اعضای  آژانس حق استفاده از دانش صلح آمیز هسته ای از جمله غنی سازی را دارد. برهمین اساس ایران درچهارچوب حقوق مندرج درمقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ هفته گذشته در نامه‌ای به "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس؛ آغاز غنی سازی 60 در صدی اورانیوم در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز را اعلام کرد. روز جمعه نیز "علی ‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص روند غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم در تأسیسات نطنز اظهار داشت: آخر وقت پنجشنبه محصول 60 درصد را گرفتیم. الان 9 گرم در ساعت محصول می گیریم.  چیدمان زنجیره‌های سانتریفیوژ را در حال کار هستیم. همزمان در حال تولید 60 درصد و 20 درصد هستیم.

البته همانگونه که سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد؛ حادثه خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز عزم ایران را برای  پیشرفت در عرصه هسته‌ای قوی‌تر کرده است.

کلیدواژه