ثور 05, 1400 08:16 Asia/Kabul
  • خلف وعده نظامیان خارجی به دولت افغانستان
    خلف وعده نظامیان خارجی به دولت افغانستان

نیروهای خارجی مستقر در افغانستان بی اعتنا به توافق خود با دولت این کشور، پیش از خروج افغانستان ساختمان ها و تجهیزات خود را تخریب می کنند.

 نظامیان خارجی مستقر در قندهار در جنوب افغانستان، روز جمعه پیش از ترک  این منطقه بخشی از تجهیزات و ساختمان های خود را نابود کردند.

بر اساس توافق سال ۲۰۱۴  بین کابل و واشنگتن مقرر شد هنگام خروج نیروهای خارجی از افغانستان، آنها سلاح و تجهیزات خود را در اختیار ارتش این کشور قرار دهند.

محمد رادمنش؛ سخنگوی پیشین وزارت دفاع ملی افغانستان در این ارتباط گفت: امریکایی ها هیچگاه از سلاح‌های استراتژیک خود نمی گذرند و حاضر نیستند آن را به ارتش افغانستان تحویل دهند.

 گفته می شود آمریکاو ناتو به بهانه عدم ظرفیت برای استفاده از تجهیزات مدرن آنان  در نهادهای امنیتی  و ارتش افغانستان،سلاح و تجهیزات خود را از این کشور خارج می کنند و بخشی از آن را به پاکستان انتقال می دهند.  

نقض مفاد توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن از سوی آمریکا در سال های اخیر یکی از محورهای انتقاد از سیاست های این کشور از سوی مقامات افغانستان بوده است.

در این توافقنامه تصریح شده بود که عملیات رزمی آمریکا و ناتو از ابتدای سال 2015 خاتمه پیدا می کند و هر گونه مشارکت نیروهای خارجی در افغانستان در عملیات ضد تروریستی نیز به درخواست دولت این کشور مشروط شد.

برغم وجود چنین تعهدی اما در بیش از 5 سال گذشته بارها امریکا و ناتو به اقدامات خودسرانه به خصوص بمباران مناطق مختلف افغانستان بدون هماهنگی با دولت این کشورمبادرت کردند که نتیجه آن تنها کشتار شماری از غیر نظامیان افغان در این گونه عملیات خودسرانه و غیر هدفمند بوده است.    

در تازه ترین اقدام امریکا در نقض توافقنامه امنیتی با دولت افغانستان ،انتقال تجهیزات و تسلیحات نظامی خود همزمان با اعلام تصمیم برای خروج از این کشوراست که بر اساس گزارش منابع افغان بخشی از ان  در حال انتقال به پاکستان است.

قرار بود امریکا با هدف حمایت از ارتش و پلیس افغانستان ،علاوه بر واگذاری ساختمان ها ،تجهیزات و تسلیحات نظامی خود را نیز  در اختیار دولت این کشور قرار دهد.

تصمیم امریکا برای خارج کردن همه تجهیزات خود از افغانستان و انتقال بخشی از آن به پاکستان نشان میدهد که بر خلاف ادعاهای مقامات کاخ سفید ،آنان هیچگونه تمایلی برای تقویت ارتش افغانستان  و کمک به دولت این کشور برای اتکا به ظرفیت های داخلی برای تامین امنیت و مبارزه با تروریسم ندارند.  

با اعلام انتقال بخشی ازتجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان به پاکستان این گمانه مطرح شده است که کاخ سفید قصد دارد از این طریق زمینه را برای حضور نظامی و اطلاعاتی در این کشور فراهم کند که این مسئله می تواند برای دولت و ملت  پاکستان تبعات مختلفی از جمله تشدید انگیزه گروه های تروریستی برای انجام اقدامات خرابکارانه در این کشور را بدنبال داشته باشد. با توجه به پیامدهای نگران کننده حضورنظامی احتمالی آمریکا در پاکستان پس از خروج از افغانستان به تازگی عارف علوی رئیس جمهوری پاکستان گفت  باید مراقب باشیم که پاکستان به پایگاه آمریکا برای اقدامات نظامی در افغانستان تبدیل نشود.

اظهارات رئیس جمهوری پاکستان در مخالفت با حضور نظامی و اطلاعاتی امریکا در آن کشور براین سیاست تاکید دارد  که اسلام آباد حاضر نیست تبعات ناشی از هرگونه همکاری غیر متعارف با واشنگتن را بپذیرد.

کلیدواژه