ثور 15, 1400 13:35 Asia/Kabul
  • تاکید عمران خان بر مبارزه سازمان همکاری اسلامی با اسلام‌هراسی
    تاکید عمران خان بر مبارزه سازمان همکاری اسلامی با اسلام‌هراسی

نخست‌وزیر پاکستان ضمن دعوت کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به «مبارزه قاطعانه با اسلام‌هراسی»، تصریح کرد: مرتبط دانستن اسلام با تروریسم ناعادلانه است.

" عمران خان "  در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد، این کشورها را به مبارزه مستمر و قاطعانه با اسلام هراسی دعوت کرد.
نخست وزیر پاکستان در این خصوص گفت: عبارات توهین آمیز علیه پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)، ۱.۵ میلیارد مسلمان را متاثر کرده و کشورهای اسلامی نمیتوانند جهان غرب را متقاعد کنند که این یک مسئله مربوط به آزادی بیان نیست.
وی همچنین سازمان همکاری اسلامی را به همکاری برای درک جامعه بین المللی از محبت و احترام عمیق مسلمانان نسبت به حضرت محمد (ص) و قرآن کریم دعوت کرد.

سخنان نخست وزیر پاکستان درباره لزوم مقابله با اسلام هراسی درنشست سفرای کشورهای اسلامی در اسلام آباد با وی، ازیک ضرورت بزرگ  برای کشورهای اسلامی حکایت دارد که تعلل در قبال  آن می تواند موجب تشدید شیطنت های دشمنان اسلام در این زمینه شود.

 آمریکا و برخی کشورهای اروپایی درچارچوب سیاست های مزورانه  در بیش از یک دهه گذشته با ترویج اسلام هراسی درصدد هستند برنامه های خود را برای تحت فشار قرار دادن کشورهای اسلامی  به پیش ببرند که این مسئله موجب شکل گیری برخی ملاحظات منفی به مسلمانان در مناطق مختلف جهان شده است.

اظهارات عمران خان در زمینه مبارزه مستمر و قاطعانه کشورهای اسلامی با برنامه اسلام هراسی غرب به دو رویکرد  اساسی دشمنان اسلام معطوف است.

نخست آنکه با نسبت دادن تروریسم به مسلمانان، چهره ای خشن از اسلام معرفی کنند و از این طریق حملات و مداخلات نظامی در مناطق مختلف جهان به خصوص علیه کشورهای اسلامی را توجیه کنند.

 دوم اینکه با پیوند دادن بین تروریسم و خشونت به مسلمانان ،ضمن ایجاد زمینه برای محروم کردن آنان از حقوق فردی و اجتماعی در کشورهای غربی،سیاست طرد و انزوا مسلمانان در جوامع غیر مسلمان را به پیش ببرند.

"مسعود شجره" رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در بریتانیا می گوید؛

اسلام هراسی بخشی از واقعیت نگران کننده درغرب است، رسانه ها و سیاستمداران عامل افزایش اسلام هراسی هستند. آنها اسلام هراسی را دستمایه خود قرار داده و قوانین ضد تروریستی را به اسلام و مسلمانان گره می زنند تا اسلام هراسی را مشروع سازند و فرهنگ آن را نهادینه کنند.    

سیاست اسلام هراسانه غربی ها علاوه بر مجاز نمودن اعمال محرومیت ها علیه آنان در کشورهای غربی،موجب شده تا مسلمانان در این کشورها با خشونت های گروه های افراطی نیز روبرو باشند.

بخشی ازسیاست اسلام ستیزی درسال های اخیرازطریق توهین به مقدسات مسلمانان دنبال شده است که انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر گرامی اسلامی در اکتبر 2020 در فرانسه مصادیقی از این گونه اقدامات است که بر خلاف اصل احترام به ادیان و محترم شمردن عقاید دینی و مذهبی پیروان آنان محسوب می شود.          

جالب اینکه پس از انتشار کاریکاتورهای توهین آمیزعلیه پیامبر اسلام (ص) در فرانسه ، امانوئل ماکرون رئیس جمهوراین کشور در سخنانی وقیحانه گفت،انتشاراین گونه کاریکاتورها ادامه خواهد یافت،موضوعی که با واکنش تند مسلمانان در سراسر جهان مواجه شد.
در شرایطی که غربی ها ،اسلام ستیزی را همچنان در دستور کار دارند انتظار میرود سازمان همکاری اسلامی به عنوان نهاد هماهنگ کننده بین کشورهای اسلامی ،سازوکاری اصولی و کاربردی برای مقابله موثر با اسلام هراسی اتخاذ کند که یکی از آنان می تواند تحریم کالای کشورهایی باشد که مروج این سیاست هستند.بازنگری در سطح و میزان روابط  سیاسی،اقتصادی و تجاری با کشورهای حامی سیاست اسلام ستیزی نیز می تواند دیگر راهکار در این زمینه باشد که نیازمند تقویت انسجام بین کشورهای اسلامی در این عرصه است. 

کلیدواژه