جوزا 02, 1400 14:10 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان در امور سیاسی: رئیس جمهور افغانستان با این شورا سازی ها، فرصت ها را از دست می دهد و در شرایط فعلی این برای افغانستان نه تنها مفید نخواهد بود بلکه باعث شکاف میان احزاب و شخصیت های سیاسی خواهد شد.

 

سید قاسم مظفری کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با رادیو دری با اشاره به تشکیل شورای عالی دولت افغانستان گفت: شورای عالی دولت هم تقریبا مانند شوراهای دیگری است که دولت زمان را از دست می دهد و خود را مشغول کارهای می کند که اهمیت چندانی ندارد. دولت باید در چنین شرایطی مدیریت جنگ را در دست بگیرد و متوجه سرکوب دشمنانان مسلح خود باشد.

وی افزود: قدرت های بزرگ شیطانی می خواهند بر دولت افغانستان فشار وارد کنند تا طالبان مناطق بیشتری را تصرف کنند تا دولت به خواسته های آمریکا تمکین کند ولی دولت افغانستان متوجه نیست و به نظر نمی رسد که شورای عالی دولت هم چندان دستاوردی داشته باشد.

مظفری بیان داشت: اکثریت افرادی که در شورای عالی دولت حضور دارند، از افراد نزدیک به اشرف غنی محسوب می شوند و از آن چهره هایی نیستند که به اصطلاح مردم، جامعه مدنی و سایر احزاب سیاسی و ملت افغانستان آن را قبول داشته باشند.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: رئیس جمهور افغانستان با این شورا سازی ها، فرصت ها را از دست می دهد و در شرایط فعلی این برای افغانستان نه تنها مفید نخواهد بود بلکه باعث شکاف میان احزاب و شخصیت های سیاسی خواهد شد.

وی یادآور شد: در شرایط فعلی محمد اشرف غنی باید تمام شخصیت ها و احزاب سیاسی را بر محور جمهوریت جمع کند و آن ها را در تصمیم گیری ها دخالت دهد تا همه از او در مقابل دشمانانش دفاع کنند و او بتواند از یک اجماع و حمایت قوی سیاسی برخوردار باشد تا هم جامعه جهانی و هم گروه طالبان متوجه شوند که ملت، شخصیت ها و احزاب سیاسی از دولت و نظام جمهوری حمایت می کنند.

 

لازم به ذکر است که پس از روزها رایزنی  دربارۀ چگونگی و ترکیب اعضای شورای عالی دولت افغانستان، سرانجام  اشرف غنی فهرستی را تهیه کرده‌است که در آن نام‌های 18 تن به‌عنوان اعضای این  شورا وجود  دارد .

 رییس‌جمهور ، امرالله صالح، سرور دانش، عبدالله عبدالله، حامد کرزی، عبدرب الرسول سیاف، گلبدین حکمتیار، کریم خلیلی، محمد محقق، عبدالرشید دوستم، صلاح‌الدین ربانی، عطامحمد نور، میررحمان رحمانی، فضل هادی مسلم یار، فاطمه گیلانی، حسینه صافی، فوزیه کوفی و حبیبه سرابی از اعضای این شورا هستند.

برخی ها از جمله گلبدین حکمتیار، صلاح‌الدین ربانی و مارشال عبدالرشید دوستم نیز ملاحظاتی در باره حضور در شورای عالی دولت دارند.

ایجاد شورای عالی دولت افغانستان یکی از بندهای توافق سیاسی میان عبدالله عبدالله و  اشرف غنی است.

کلیدواژه