جوزا 06, 1400 13:25 Asia/Kabul

دولت افغانستان و خارجی ها کار خاصی برای توسعه صنعت هوانوردی در این کشور انجام نداده اند در حالی نشست و برخاست هواپیماها نشانه زنده بودن شهرهاست

کارشناس امور هوانوردی گفت: دولت افغانستان و خارجی ها کار خاصی برای توسعه صنعت هوانوردی در این کشور انجام نداده اند در حالی نشست و برخاست هواپیماها نشانه زنده بودن شهرهاست.

عبدالواحد احمد یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: وجود فرودگاه و نشست و برخاست هواپیما در هر شهری به معنای امنیت و  توسعه ی اقتصادی است، هرچه تعداد پروازها بیشتر شود به توسعه ی اقتصادی و رشد اقتصادی شهرها کمک می کند.

وی با اشاره به تکمیل شدن روند ساخت فرودگاه ولایت خوست افغانستان و آماده شدن آن برای افتتاح و بهره برداری افزود: در شرایط فعلی، با توجه به ناامنی های سراسر افغانستان، نیاز به ارتباطات هوایی بیشتر است، فعال شدن فرودگاه در ولایتی مانند خوست می تواند کمک زیادی به رونق اقتصادی این ولایت و بهبود وضعیت اقتصادی مردم کند.

این کارشناس افغان در خصوص اقدامات دولت افغانستان برای گسترش خطوط هوایی این کشور عنوان کرد: دولت عزم و اراده ای برای این منظور نداشته و اگر هم حرکت هایی انجام می شود بیشتر از طرف بخش خصوصی و مدیران محلی است. دولت چندان به این موضوع و این صنعت مهم اهمیت نمی دهد در حالی که افغانستان به راه های هوایی و ارتباطات هوایی نیاز مبرم دارد. دولت افغانستان باید کم کاری های خود را در این عرصه جبران کند زیرا هر فرودگاه باعث توسعه شهر می شود، پرواز و فرود هواپیماها در یک شهر نشانه زنده بودن شهر، امنیت و رونق اقتصادی آن است.

احمد یار با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی و ایجاد زیرساخت ها از شعارهای خارجی ها در بدو ورود به افغانستان بود عنوان کرد: این مسایل فقط در حد شعار باقی مانده، در بسیاری از بخش ها کاری نکرده اند و در بخش هوانوردی هیچ کاری انجام نداده اند. امروز کمترین امکانات را در بخش هوانوردی افغانستان شامل بازار رقابتی، ترغیب و تشویق، قوانین وضع شده و امنیت هوانوردی شاهد هستیم و خارجی ها هیچ کاری در این زمینه نکرده اند.

وی اضافه کرد: به خصوص سطح پایین امکانات، امنیت و ایمنی در بخش هوانوردی خطر آفرین است در حالی که نه دولت و نه خارجی ها اقدام اساسی در این زمینه نداشته اند.

 

کلیدواژه