جوزا 08, 1400 11:13 Asia/Kabul

مقایسه وضعیت دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کنونی افغانستان با وضعیت دولت دکتر نجیب الله رئیس جمهوری زمان حکومت کمونیستی، منطقی نیست

کارشناس سیاسی افغان مقایسه وضعیت دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کنونی افغانستان را با وضعیت دولت دکتر نجیب الله رئیس جمهوری افغانستان در زمان حکومت کمونیستی، به دور از واقعیت دانست.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به این مقایسه از سوی بنون سوان نماینده سابق سازمان ملل متحد در امور افغانستان و پاکستان و اینکه سرنوشت محمد اشرف غنی می تواند مانند سرنوشت دکتر نجیب ا.. باشد عنوان کرد: در زمان دکتر نجیب الله دو دلیل باعث شد که مجاهدین حکومت را به دست بگیرند و حکومت نجیب ساقط شود؛ یکی اینکه بین دو حزب مطرح وقت یعنی خلق و پرچم و بین پرچمی ها در درون خودشان هم اختلاف وجود داشت و کودتا انجام شد، دلیل دیگر این بود که مجاهدین در بین مردم نیکنام بودند و زمینه پذیرش آن ها از سوی مردم فراهم شده بود.

وی افزود: اگرچه در حال حاضر حزب جمعیت اسلامی هم به دو گروه تقسیم شده به گونه ای که یک گروه آن با دولت فعلی است و گروه دیگر مخالف دولت، اما مساله اصلی این است که اکنون بستر برای اینکه گروهی مانند طالبان بتواند قدرت را به دست بگیرد فراهم نیست و کسی هم طرفدار آن نیست.

به گفته این روزنامه نگار افغان در شرایط کنونی امامان جماعت مساجد کشته می شوند، دانشجویان و دانش آموزان کشته می شوند، جاده ها و پل ها تخریب می شوند و ولسوالی ها و ادارات دولتی که گاهی به دست طالبان می افتد غارت می شوند، این به معنای آن است که یک نیروی پشت پرده غیر افغانستانی وجود دارد که به دنبال از بین بردن تاسیسات زیربنایی این کشور است.

خروتی در پاسخ به این سوال که آیا امریکا مانند شوروی عمل کرده و رئیس جمهور افغانستان را در انزوا قرارد خواهد داد، عنوان کرد: در صورتی که آقای غنی اصلاحات لازم را ایجاد نکند و خواسته های جامعه جهانی را نپذیرد ممکن است در انزوا قرار بگیرد اما احتمال منزوی شدن آن کم است.

این کارشناس سیاسی در رابطه با شروط طالبان برای شرکت در نشست استانبول هم گفت: حامیان طالبان به این گروه اطمینان کامل داده اند که به جنگ خود ادامه دهند و پیروزی با آن ها است بنابر این در حرکات خود نرمش نشان نمی دهند، اما آنان از وضعیت افغانستان آگاه نیستند همانگونه که زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور افغانستان از وضعیت کنونی این کشور آگاه نبود و بر اساس وضعیت گذشته فرمول نادرستی را برای صلح ارایه کرد. به هر صورت با ادامه این شرایط مردم افغانستان آسیب می بینند.

وی اضافه کرد: پایان جنگ خواست تمام مردم افغانستان است که از جنگ متضرر شده اند، به استثنای افرادی که جنگ را به نفع خود می دانند، اما مساله این است که به خواسته های عموم مردم افغانستان توجه نمی شود، خواست آنان این است که هر چه زودتر جنگ ختم شده و زمینه برای صلح مهیا شود اما کسانی که از جنگ سود می برند خواستار آتش بس و پایان جنگ نیستند.

 

کلیدواژه