افغانستان از هر نگاه نیازمند به واردات از کشورهای دیگر است
(last modified 1400-03-10T09:48:36+00:00 )
جوزا 10, 1400 14:18 Asia/Kabul

استاد اقتصاد دانشگاه کابل گفت: مردم افغانستان با حضور نظامیان خارجی در کشور خود حساس هستند ولی به این درک رسیده اند که باید برخی از امکانات خود را از خارج تهیه کنند و در حال حاضر بسیاری از نیازهای افغانستان از کشورهای همسایه همچون ایران، پاکستان، چین و روسیه تامین می شود.

عزیز احمد فانوس استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در مورد اعلام امادگی دولت افغانستان برای خرید تجهیزات نظامی از روسیه گفت: درگذشته هم تجهیزات نظامی افغانستان توسط روسیه تامین می شد و حتی تا همین اواخر دولت افغانستان از سلاح های روسی استفاده می کرد و ارتش شوروی در زمان عقب نشینی از افغانستان تمام امکانات نظامی خود را در اختیار این کشور گذاشت.

مردم افغانستان با حضور نظامیان خارجی همیشه حساس هستند ولی به این درک رسیده اند که باید برخی از امکانات خود را از خارج تهیه کنند و افغانستان از هر نگاه نیازمند به واردات از کشورهای دیگر است و بسیاری از نیازهای افغانستان از کشورهای همسایه این کشور همچون ایران، پاکستان، چین و روسیه تامین می شود.

وی افزود: روسیه از گذشته های دور به افغانستان نزدیک بود و در دوره امان الله خان اولین کشوری بود که استقلال افغانستان را به رسمیت شناخت و نگذاشت در آن جا پای غربی ها باز شود ولی به دنبال سرنگونی حکومت داود خان توسط طرفداران شوروی در افغانستان و به دنبال آن حضور نظامی شوروی در این کشور که باعث انزجار ملت افغانستان شد، این فرصت را برای غربی ها ایجاد کرد که در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

فانوس بیان داشت: انزجار مردم افغانستان از روس ها باعث شد تا آمریکا و پاکستان حضور بیشتری در افغانستان پیدا کنند و روس ها را از این کشور دور کنند ولی در حال حاضر می بنیم که همان نفرتی را که مردم از روس ها داشتند حالا نسبت به آمریکایی ها دارند و اکنون همان سرنوشت دچار خود آمریکا شده و حتی به سرنوشت بدتر از آن در افغانستان گرفتار شده اند.

استاد دانشگاه کابل افزود: آمریکای ها در زمان خروج از افغانستان تمام تجهیزات را که در بگرام بود به مردم افغانستان به نرخ آهن پاره ها فروخت و وسایلی که حتی نظامی نبود آن ها را در جاده ها ریختند که این کار مردم را به این نتیجه رساند که روس ها عملکرد بهتری از آمریکایی ها داشتند.

 لازم به ذکر است که سفیر افغانستان در روسیه به تازگی اعلام کرده است که کابل آماده خرید تسلیحات و تجهیزات از مسکو است.

"سعید طیب جواد"، سفیر افغانستان در روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه تاس گفت: امیدواریم که روسیه تعمیر تجهیزات روسی موجود را در نظر بگیرد.

وی افزود: نیروهای ما به ویژه از وزارت کشور در روسیه در حال آموزش هستند و این بسیار خوب است.

این دیپلمات همچنین ابراز امیدواری کرد که روسیه این فرصت را به افغانستان بدهد تا خلبانان و مهندسان مکانیک افغان در اینجا آموزش ببینند.

کلیدواژه