بمباران مناطق مسکونی در شرق افغانستان توسط آمریکا
(last modified 1395-08-16T04:33:13+00:00 )
عقرب 16, 1395 09:03 Asia/Kabul
  • بمباران مناطق مسکونی در شرق افغانستان توسط آمریکا

درحمله هوایی آمریکا به منطقه ای درنزدیکی شهرستان خوگیانی در ولایت ننگرهار ،دو غیر نظامی کشته و هشت نفر زخمی شدند.

ارتش آمریکا چهارشنبه شب گذشته هم به بهانه مقابله با گروه طالبان مناطق مسکونی شهر قندوز در شمال افغانستان را بمباران کردکه به کشته شدن حدود چهل نفر انجامید.

در پی حمله هوایی آمریکا به شهر قندوز،سخنگوی وزارت دفاع افغانستان از وارد شدن تلفات به غیر نظامیان در این جمله ابراز تاسف کرد.

"دولت وزیری"سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت،فرماندهان ارشدطالبان درقندوز درمنطقه بزقندهاری نشستی را برای طراحی حمله دوباره به این ولایت برگزار کردند که نیروهای ویژه ارتش این کشور برای موفقیت بیشتر در این عملیات درخواست کمک هوایی از فرماندهی نظامیان آمریکایی کرده بودند.

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان استفاده طالبان از غیرنظامیان به عنوان سپر دفاعی را عامل اصلی تلفات شهروندان این کشور در حمله هوایی قندوز اعلام کرد.

با اتمام ماموریت رزمی نظامیان خارجی در افغانستان در پایان سال 2014،در چارچوب پیمان امنیتی این کشور با آمریکا و ناتو ،حملات هوایی آنان به درخواست دولت کابل و برای پشتیبانی هوایی از نیروهای افغان،مشروط شد.

با وجود چنین شرطی در نحوه همکاری آمریکا و ناتو با دولت افغانستان در عملیات ضد تروریستی در این کشور،اما گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد برخی از حملات هوایی آمریکا بدون درخواست دولت کابل انجام شده که نتیجه آن تنها کشتار غیر نظامیان بوده است.

در سال گذشته بارها هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا مناطق مختلف افغانستان در ولایت های کنر،لغمان و قندوز را بدون درخواست کابل آماج حملات هوایی خود قرار داده اند.

در میان این حملات،بمباران بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز در شهر قندوز در11 میزان 1394 توسط ارتش آمریکا که دستکم 30 کشته و دهها زخمی بر جای گذاشت،به موضوعی دردسر ساز برای کابل و واشنگتن تبدیل شد.

اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با "کریستوفر ستوکس" رییس سازمان پزشکان بدون مرز درباره درخواست پشتیبانی هوایی از نیروهای ارتش این کشور در شهر قندوز برای مقابله با طالبان با بمباران بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز دراین شهر دو موضوع جداگانه است.

این سخنان اشرف غنی نشان داد که حمله هوایی آمریکا به این بیمارستان اقدامی خودسرانه بوده که حتی موجب عصبانیت رئیس جمهوری افغانستان و واکنش تند احزاب و مردم این کشور به دولت کابل شد.

به خصوص آنکه "بارت یانسنز" مدیر عملیات پزشکان بدون مرز نیز گفته بود این سازمان اطلاعات کاملی درباره محل دقیق بیمارستان قندوز به همه طرف های درگیر در افغانستان ارائه داده بود.

بمباران اخیر ارتش آمریکا در ننگرهار و قندوز باردیگر اثبات کرد که این کشور به تعهدات خود در قبال افغانستان از جمله مشروط بودن حملات هوایی در این کشور به درخواست رسمی دولت کابل،متعهد نیست و علاوه برآن حملات به مناطق مسکونی به بهانه مقابله با طالبان همچنان در دستور کار کاخ سفید قرار دارد.

کارشناسان می گویند،دولت افغانستان برای حل مشکل خودسری های آمریکا در حملات هوایی بدون هماهنگی با کابل،باید افزایش توان نیروی هوایی خود از نظر نیروی انسانی،آموزش و تجهیزات را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

به نظر میرسد،تازمانی که بخشی از عملیات ضد تروریستی در افغانستان به کمک آمریکا متکی باشد،دولت کابل نمی تواند مانع از خودسری و اقدامات یکجانبه کاخ سفید شود.

کلیدواژه