سرطان 15, 1400 09:43 Asia/Kabul
  • نگرانی ایران از وقایع افغانستان ؛تاکید برحفظ امنیت و ثبات
    نگرانی ایران از وقایع افغانستان ؛تاکید برحفظ امنیت و ثبات

جمهوری اسلامی ایران بیش ازچهاردهه، ازپناهندگان و اتباع و مهاجرین خارجی که عمدتا از کشورهمسایه ، افغانستان هستند حمایت کرده و بدون هیچ تبعیضی ، به آنان همانند شهروندان ایرانی خدمات رسانی کرده است.

«مهدی محمودی» مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور روز دوشنبه ، در دیدار  با «امیر گل شاهی» رئیس کمیسیون فرهنگی و دینی مجلس افغانستان و چند تن از نمایندگان این کشور با بیان این موضوع، به نگرانی ها و برخی مشکلات در این زمینه نیزاشاره کرد .

درگیری های جاری  در افغانستان قطعا" پیامدهای منفی  بر آینده این کشور خواهد داشت . یکی از پیامدهای آن آوارگی شمار بیشتری از مردم است . اگرچه در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی از سوی دولت افغانستان و کشورهای میزبان مهاجران و اتباع افغانستانی، بخصوص ایران برای تشویق پناهندگان به بازگشت به کشورشان صورت گرفته است، اما همچنان بخش عمده‌ای از پناهندگان شرایط بازگشت را پیدا نکرده‌اند. در چنین وضعیتی با تشدید ناامنی‌ها ، به نظر می‌رسد شاهد خروج موج تازه ای از مهاجرت از افغانستان  به مقصد کشورهای دیگر باشیم.

گزارش های  سازمان ملل متحد، کمیسیون حقوق بشر و اداره مهاجرین افغانستان نشان می دهد ، در پی تشدید درگیری ها ، جریان مهاجرت  به کشورهای همسایه رو به افزایش است. گزارش دفترهماهنگی کمک های بشری سازمان ملل متحد حاکی است، مردم به دلیل جنگ و خشونت ناگزیر از فرار از مناطق و روستاهای محل سکونت خود شده اند . حدود ۶۰ درصد این آوارگان را کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند.

به گفته «نورالرحمان اخلاقی» وزیر امور مهاجران افغانستان، در حال‌ حاضر ۲.۵ میلیون شهروند افغان با مدرک و یا بدون مدرک در جمهوری اسلامی ایران بسر می برند.

افزایش  ناامنی و خشونت در افغانستان، آوارگی میلیون‌ها نفر در داخل و خارج از کشور و ویرانی های ناشی از جنگ ، از جمله نتایج اشغال این سرزمین وحضور 20 ساله نظامی امریکا بوده است.

«مجید تخت روانچی" نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست اخیر شورای امنیت درباره افغانستان ،با اشاره به خروج نیروهای خارجی از این کشور اظهار داشت: با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان برای توسل به زور هیچ توجیه و بهانه ای ندارد. بنابراین، باید خشونت را متوقف کند؛ نشان دهد می خواهد به جای منطق زور با استفاده از نیروی منطق به تعامل با هموطنانش بپردازد؛ و با استفاده از این فرصت بی سابقه از راههای سیاسی برای کمک صادقانه به برقراری صلح پایدار در افغانستان کمک کند.

"تخت روانچی" خاطرنشان کرد، ایران از جمله با میزبانی از میلیون ها نفر از پناهندگان افغان و ایجاد ارتباط این کشور بسته با دریاهای آزاد از طریق بندر چابهار و با اروپا از طریق راه آهن خواف ـ هرات، ثابت کرده است که برای ایجاد یک کشور امن و با ثبات، دموکراتیک و مرفه، در کنار دولت و مردم افغانستان ایستاده است و به این همکاری ها ادامه خواهد داد.

در شرایط فعلی متاسفانه شیوع ویروس کرونا باعث افزایش مشکلات  پناهندگان شده است. بطور طبیعی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان  و دولت‌های میزبان با چالش های بیشتری در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی روبرو خواهند بود.اگرچه افزایش نیازهای روز افزون پناهندگان و تحریم های غیر انسانی،حمایت از پناهندگان را با مشکلات وسختی های بیشتری مواجه کرده است ، اما جمهوری اسلامی ایران از هیچگونه کمکی جهت تامین خدمات مورد نیاز آنها فرو گذار نخواهد کرد. با این حال باید گفت ، آینده میلیون‌ها پناهنده به نتیجه موفقیت آمیز گفت‌وگوهای صلح و همچنین به تعهد جامعه جهانی برای کمک به برقراری ثبات و امنیت و باز سازی زیر ساخت های اقتصادی و معیشتی افغانستان بستگی دارد.جمهوری اسلامی ایران ،صلح و امنیت در افغانستان را به مثابه صلح و امنیت ایران می‌داند و با این رویکرد از روند صلح و پیشبرد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی حمایت می کند.

ایران بدون هیچ تبعیضی به مهاجرین افغان خدمات رسانی کرده است

تشدید جنگ و افزایش شمار آوارگان در افغانستان

 

کلیدواژه