اولویت های رئیس جمهوری جدید لبنان
(last modified Mon, 07 Nov 2016 05:33:44 GMT )
عقرب 17, 1395 10:03 Asia/Kabul
  • اولویت های رئیس جمهوری جدید لبنان

میشل عون ، رئیس جمهوری لبنان ، در نخستین سخنرانی خود در کاخ بعبدا در بیروت ، اولویتهایش در دوران شش ساله ریاست جمهوری را اعلام کرد .

لبنان از ثور 1393 تا 10 عقرب 1395 ، حدود 30 ماه ، رئیس جمهوری نداشت . پارلمان لبنان روز 10 عقرب میشل عون را به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری این کشور برگزید.

میشل عون پس از گذشت کمتر از یک هفته ، اولویت های مهم دوران شش ساله رئیس جمهوری خود را اعلام کرد. لبنان در سالهای اخیر به خصوص از زمان استعفای نجیب میقاتی از نخست وزیری لبنان در حوت 1391شاهد اختلاف گروههای سیاسی و ترجیح منافع گروهی ، حزبی و فرقه ای بر منافع ملی بود . این موضوع سبب شد تشکیل کابینه تمام سلام که جایگزین نجیب میقاتی شد ، 11 ماه به طول انجامد. همین اختلافها عامل اصلی تعیین نشدن رئیس جمهوری لبنان برای مدت 30 ماه بود.

از این رو میشل عون ، حفظ وحدت ملی در پرتو قانون را نخستین اولویت خود اعلام کرد و گفت چهره‌های سیاسی لبنان باید به قانون اساسی کشور احترام بگذارند. از دید میشل عون ، ساختن کشوری قوی و اجرای طرح های سازندگی و بازسازی زیرساخت ها ، با حفظ وحدت ملی و اولویت منافع ملی بر منافع گروهی و حزبی امکان پذیر است.

مبارزه با فساد ، اولویت دیگر میشل عون است. در سالهای اخیر اختلاس ، تجارت انسان و برده های جنسی ، پرداخت رشوه برای گرفتن امتیازات اقتصادی و بحران زباله از مهم ترین موارد فساد در لبنان بود. رئیس جمهوری جدید لبنان نقض قانون اساسی را نیز نوعی فساد اعلام کرد و گفت اجازه نقض قانون اساسی را نخواهد داد .

میشل عون ، حفظ حاکمیت ملی و استقلال لبنان را مهمترین اولویت در عرصه سیاست خارجی عنوان کرد. لبنان کشوری است که به لحاظ جغرافیایی و هم مرز بودن با سوریه و اسرائیل از اهمیت زیادی در منطقه غرب آسیا برخوردار است. حضور تشکل قدرتمندی به نام حزب ا... لبنان نیز عامل دیگر اهمیت لبنان در منطقه خاورمیانه است.

این دلایل سبب شد کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی و قدرتهای فرامنطقه ای از جمله آمریکا و فرانسه تلاش زیادی برای مداخله در امور داخلی لبنان انجام دهند. عربستان سعودی ، آمریکا و فرانسه که از حامیان اصلی جریان المستقبل به رهبری سعد الحریری هستند ، در بروز بن بست سیاسی در لبنان از جمله انتخاب نشدن رئیس جمهوری نقش اساسی داشته اند.

از این رو میشل عون در نخستین سخنرانی خود در کاخ ریاست جمهوری در بیروت، ضمن تاکید بر اینکه حاکمیت ملی لبنان بدون مداخله بیگانگان و وابستگی به کشورهای خارجی حفظ خواهد شد ، گفت تمایل لبنان برای برقراری روابط دوستانه با کشورهای عربی ، سبب وابستگی به این کشورها نخواهد شد.

 

 

 

کلیدواژه