سرطان 27, 1400 10:50 Asia/Kabul

نماینده سابق مجلس نمایندگان افغانستان گفت: دولت افغانستان اراده و تصمیم جدی برای حمایت از خیزش های مردمی ندارد و در صورتی که اگر به آن ها تجهیزات و امکانات کافی داده شود می توانند در کنار نیروهای امنیتی قرار می گیرند و از کشور دفاع کنند.

صالح محمد سلجوقی نماینده پارلمان افغانستان  در گفت و گو با رادیو دری اظهار داشت: ناهماهنگی و مدیریت ضعیف حکومت افغانستان و همچنین گسترش حملات اخیر طالبان به مراکز ولسوالی ها و برخی شهرها نشان داد که نیروهای امنیتی هم توان مقالبه با چنین تهدیداتی را ندارند.

وی افزود: از یکسو اقتصاد ضعیف مردم افغانستان باعث شده که گروه های مختلف از این کشور سوء استفاده کنند و از سوی دیگر انگیزه ندادن به نسلی که می تواند از جمهوریت و دستارودهای بیست سال اخیر آن دفاع کند، در حوزه کار حکومت ضعیف بوده است در حالی که وظیفه اصلی ساختارهای نظام و نهادهای امنیتی و دفاعی تامین امینت و دفاع از نظام کشور است.

همچنین این کارشناس سیاسی گفت که امریکایی هم باحضور خود در افغانستان بین مردم تئوری های کاذبی ایجاد کردند و چنان به باور مردم لطمه وارد کردند که حتی با خروج آن ها از افغانستان هم مردم این کشور دیگر نمی توانند به هیج نظامی چه دولت و چه طالبان اعتماد کنند.

وی بیان داشت: در افغانستان کانون های مختلفی فعال هستند که از روحیه ی ضد طالبانی برخوردارند و بر اساس همین باورهای خود در کنار نیروهای امنیتی قرار گرفته اند و نیروهای خیزش مردمی را تشکیل داده اند.

سلجوقی در ادامه گفت: افراد مختلفی به دلیل نارضایتی از نوع حکومت داری دولت و شورش طالبان برخاستند تا سربازان محلی را جمع کنند و به ایجاد گروه های نظامی جهت دفاع از شهرها و ولسوالی ها بپردازند که اگر این گروه ها به درستی مدیریت نشوند امکان دارد دست به اقدامات ناآگاهانه ای بزنند که در نتیجه آن جنگ نسبت به گذشته بیشتر شود.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: بیشترین بخش افغانستان ممکن است به دست طالبان سقوط کرده باشد اما این به آن معنا نیست که مردم شیوه حکومت داری طالبانی را پذیرفته باشند؛ آن ها در بین دو گروه متخاصم به گونه ای گیرمانده اند که نه راه فرار دارند و نه راه تغییر و همچنین انگیزه ای هم ندارند که بتواند تغییری در سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود ایجاد کنند تا آینده روشن داشته باشند.

کلیدواژه