اسد 01, 1400 15:00 Asia/Kabul
  • تاکید رهبر معظم انقلاب بر رسیدگی سریع به مشکلات و مسائل مردم استان خوزستان
    تاکید رهبر معظم انقلاب بر رسیدگی سریع به مشکلات و مسائل مردم استان خوزستان

خشکسالی،کمبود آب و گرمای بیش از حد در استان خوزستان، مردم این بخش وسیع از کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز(جمعه) پس از دریافت نوبت دوم واکسن "کوو ایران برکت"، به مشکلات مردم خوزستان اشاره کردند و گفتند: در روزهای اخیر یکی از نگرانی‌های واقعاً دردآور، مسئله آب خوزستان و مشکلات مردم بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئولان دستگاههای دولتی و غیردولتی را موظف کردند به صورت جدی رسیدگی به مشکلات و مسائل مردم این استان  را دنبال کنند.
ایشان همچنین با گلایه از رعایت نشدن توصیه‌های متعدد قبلی درباره آب خوزستان و فاضلاب شهر اهواز، مرکز این استان افزودند: اگر آن توصیه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت مسلماً وضع کنونی ایجاد نمی‌شد که مردم وفادار خوزستان را با وجود این‌همه امکانات و استعدادهای طبیعی و کارخانجات در استان، ناراضی و ناراحت کند.
بخش وسیعی از ایران براساس مختصات آب و هوایی و جغرافیایی دچار کمبود منابع آب و کم بارانی  است .این معضل در دوره های خشکسالی که امسال نیز یکی از همین سالها محسوب می شود، تشدید می شود. با این حال جدای از عوامل طبیعی نقش عوامل انسانی و ضعف های مدیریتی را نمی توان در ایجاد بحران ناشی از کم آبی نا دیده  گرفت.

برخی کارشناسان، سد سازی‌های بی‌رویه، طرح‌های کارشناسی نشده انتقال آب از سرشاخه رودخانه‌های این استان و همچنین  ضعف های مدیریتی در اجرای زیر ساخت های تامین آب مورد نیاز شهرها و روستاها را ازجمله عوامل بروز کم آبی در این استان می‌دانند. 

«علی محمد آخوندعلی» عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز می گوید: "در ۵۰سال اخیر شاهد تغییرات اقلیمی، بروز سال‌های ترسالی و خشکسالی بوده‌ایم، اما اقدامات انسانی  موجب تغییرات منفی در این روند شده است.»

اکنون عوامل مختلف همچون گرمای تابستان و خشکسالی فصلی، تداوم همه‌گیری ویروس کرونا، کمبود  برق و اوضاع نامطلوب معیشتی مردم سبب اعتراضاتی شده است. واقعیت این است که در آمد و اشتغال  بخش اعظمی از مردم خوزستان به ویژه روستاهای آن  وابسته به  کشاورزی و دامداری است. پرورش گاومیش‌ منبع اصلی درآمد و شغل بخشی از مردم  خوزستان است. در روزهای گذشته بسیاری از دام ها و هزاران ماهی از گرما و نبود آب تلف شده‌اند. 

اکنون اگرچه با تلاش وسیع همه نهادهای دولتی و مردمی و باز شدن خروجی های سد کارون،  مشکل کم آبی در حال کاهش است، اما مسئله  آب در خوزستان باید بصورت اساسی حل شود. از اینروست که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ناراحتی  مردم تصریح کردند؛ هیچ گله‌ای از آنها نمی‌توان داشت چراکه مسئله آب آن‌هم در آن آب‌وهوای گرم خوزستان مسئله کوچکی نیستاین مردم نباید دچار مشکلات باشند و اگر در وقت خود به کار مردم رسیدگی می‌شد، این وضعیت ایجاد نمی‌شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین حال مردم را به مراقبت در مقابل توطئه‌های دشمن توصیه کردند و گفتند: دشمن به دنبال آن است که از هر چیز علیه انقلاب و کشور و مصالح مردم استفاده کند بنابراین باید مراقبت شود که بهانه‌ای به دست آن داده نشود.
مردم ایران بویژه در استان گرم خوزستان در بحران و سختی ها؛ مشکلات زیادی  را تحمل کرده اند و حضور وفادارانه و فداکارانه آنها در خط مقدم مشکلات هشت سال دفاع مقدس از افتخارات مردم این استان است. در عین حال مطالبات مردم از مسوولان و انتظارات آنها برای برخورداری از بهداشت؛ تامین اب مورد نیاز کشاورزی  و معیشتی پایدار، امری بدیهی است. سخنان امروز رهبر معظم انقلاب و دستور صریح ایشان به مسوولان برای رفع هرچه سریعتر مشکل کمبود آب این استان، تاکید بر همین نکته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی: مسئولان حل مشکلات خوزستان را به صورت جدی دنبال کنند

کلیدواژه