اسد 03, 1400 15:27 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: آمریکا به تعهدات خود نه در قبال طالبان عمل کرده است و نه دولت افغانستان و بدون عملی شدن وعده هایش مبنی بر آوردن امنیت و ساختار اصلاح اداری، افغانستان را در یک بی نظمی رها کرد و همچنان می خواهد که بحران در این کشور ادامه پیدا کند.

محمد مختاری کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: آمریکا هم، پیمان سیاسی دوحه با طالبان را نقص کرد و هم، پیمان استراتژیک امنیتی که با افغانستان امضاء کرده بود زیر پا گذاشت و بدون عملی شدن هیچ یک از وعده هایش مبنی بر آوردن امنیت و ساختار اصلاح اداری، افغانستان را در یک بی نظمی  رها کرد و البته نقص پیمان برای آمریکایی ها یک چیز عادی است و فقط مربوط به افغانستان نمی شود.

وی در ادامه افزود: البته طالبان هم به پیمان خود عمل نکردند و بر خلاف توافق انجام شده حملات خود را شدت بخشیدند و بیش از 100 والسوالی را تصرف و جنایت های بی شماری را مرتکب شدند.

مختاری با اشاره به سخنان سخنگوی طالبان مبنی بر توافق با آمریکا بر سر ایجاد حکومت اسلامی در افغانستان گفت: این گزینه نمی تواند در وضعیت فعلی مشکل افغانستان را حل کند و برای ایجاد هر نوع نظام جدید حتی حکومت اسلامی مورد اشاره طالبان باید ابتدا خشونت ها کاهش پیدا کند و آتش بحث بر قرار شود و سپس اداره موقت شکل بگیرد.

این کارشناس افغان اظهار داشت: آمریکا ادعا داشت که ریشه تروریسم را در افغانستان می خشکاند و پیمان امنیتی با افغانستان هم در همین راستا امضاء شد ولی در حقیقت نه تنها هیچ کاری برای کاهش خشنونت و آمدن امنیت انجام نشد بلکه آمریکا به طالبان مشروعیت داد.

وی افزود: آمریکا مایل نیست که افغانستان به صلح و ثبات سیاسی برسد بلکه می خواهد از افغانستان به عنوان یک حیاط خلوت برای رقابت با رقبای خود استفاده کند و وضعیت شکننده امروز هم در افغانستان در راستای منافع بزرگ این کشور قابل ارزیابی است و آمریکا می خواهد افغانستان را به عنوان محل تولید تروریسم حفظ کند و این می طلبد که بحران همچنان ادامه داشته باشد.

مختاری یادآور شد: آنچه که در حال حاضر در افغانستان در حال شکل گیری است حضور گروه های ترویستی همچون داعش در حال مطرح شدن است و حتی اگر طالبان و دولت به توافقی دست پیدا کنند، افغانستان به صلح نخواهد رسید.

لازم به ذکر است که به دنبال حملات هوایی اخیر آمریکا به مواضع جنبش طالبان در جنوب افغانستان و گفت و گوی تلفنی «جو بایدن» و «اشرف غنی»، روسای جمهوری دو کشور با یکدیگر، «محمد نعیم»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در گفت و ‌گو با شبکه خبری «المیادین» تاکید کرد که واشنگتن، دولت کابل را به قدرت رسانده و از آن پشتیبانی می کند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در بخش دیگری از اظهارات خود همچنین تصریح کرد: واشنگتن و کابل توافقنامه ای مبنی بر یک نظام جدید اسلامی را پذیرفتند؛ نظام حاکم در افغانستان باید اسلامی باشد اما چگونگی آن به گفت و گو واگذار شده است.

کلیدواژه