عقرب 18, 1395 10:28 Asia/Kabul
  •  آغاز عملیات آزاد سازی رقه در سوریه و اهداف پنهان آمریکا

نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک کُردهای سوریه عملیات بازپس‌گیری شهر رقه را در شمال این کشور از اشغال تروریست‎های داعش آغاز کرده اند.

اگرچه عملیات خشم فرات از سوی کردهای سوریه برای آزادی رقه – به اصطلاح مرکز خلافت داعش- آغاز شده اما در این میان، تصاویری هم از حضور مستقیم نیروهای آمریکایی در نزدیکی این شهر منتشر شده است.

اگرچه هرگونه حرکت در جهت مقابله با تروریستها حرکتی مثبت ارزیابی می شود اما این اقدامات باید با هماهنگی دولت مرکزی و احاد نیروهای مردمی سوریه انجام گیرد تا به اهداف خود یعنی پاکسازی مناطق بیشتری از خاک این کشور از وجود تروریستها منجر شود .

بی تردید هرگونه حرکت خود سرانه در قالب به اصطلاح مبارزه با تروریستها می تواند به آشفتگی در زمینه مبارزه با داعش منجر شده و نتایج معکوسی را به همراه داشته است .

در این چارچوب آغاز نبرد نیروهای موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه که از حمایت‌های آمریکا برخوردارند برای آزادسازی رقه از چنگ داعش، دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که هر یک نیز می تواند پیامدهای خاص خود را به دنبال داشته باشد .

آغاز نبرد موسوم به خشم فرات از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه که از حمایت‌های واشنگتن برخودار هستند، برای آزادسازی شهر الرقه از چنگ داعش، صرفا حادثه‌‌ای زودگذر نیست. زمان آغاز این نبرد از سوی این نیروها شائبه هایی را ایجاد کرده است ، چرا که این عملیات با نزدیک شدن به نبرد نهایی ارتش سوریه در حلب برای به کنترل در آوردن کامل این شهر همزمان شده است.

هدف آمریکا از انتخاب این زمان برای عملیات آزادسازی رقه از چنگ داعش از سوی نیروهای کرد که پیش از اعلام ارتش سوریه و همپیمانان برای آغاز عملیات نهایی در حلب صورت گرفته، برای این است که معادلات نظامی سوریه در چنین شرایط حساسی که نبرد حلب در حال فیصله یافتن به نفع ارتش سوریه و روسیه است بر هم بخورد .

نکته دیگر قابل توجه در زمان اعلام آغاز نبرد رقه از سوی کردها این است که این نبرد همزمان با ورود نیروهای عراقی و داوطلب مردمی به شهر موصل عراق صورت گرفته است و این امر نشان می‌دهد که واشنگتن مایل است خود را به عنوان به اصطلاح پیشتاز مبارزه علیه تروریسم در منطقه نشان دهد،

بنابراین آمریکا در اعلام آغاز نبرد رقه قبل از اینکه ارتش سوریه رسما آغاز نبرد خود علیه تروریستها در حلب را اعلام کند، شتاب ورزید.

علاوه بر داده‌های فوق، آمریکا می‌داند فیصله‌ دادن به نبرد حلب توسط روسیه و ارتش سوریه به هیچ وجه به نفعش نیست، زیرا با این پیروزی، فرصت بزرگی را در مذاکرات آتی در خصوص بحران سوریه از دست می‌دهد. بنابراین آمریکا درصدد است که با تحرکات جدید نظامی در سوریه حتی الامکان معادلات را دگرگون کند و ضمن یافتن جای پایی در مناطقی از سوریه برای نیروهای همسو با خود ، عملیات ارتش سوریه و همپیمانان در حلب را نیز به نحوی به تاخیر اندازد .

آمریکا از طریق چنین رفتارهای مزورانه ای امیدوار است که بتواند نظر افکار عمومی مردم آمریکا را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نیز جلب کرده و خود را به عنوان اولین نماد مبارزه با تروریسم معرفی کند . چنین اقداماتی از نمایشی بودن اقدامات آمریکا در مبارزه با تروریستها حکایت دارد .

همین سطحی نگر ی های آمریکا موجب شده است که تحرکات این کشور هیچگاه در مقابله با داعش مثمر ثمر نباشد و تنها به پیچیده تر شدن اوضاع و مفری برای تروریستها برای فرار از مهلکه و پخش شدن آنها در مناطق بیشتری از خاک سوریه منجر شود .

 

 

 

کلیدواژه