اسد 19, 1400 13:23 Asia/Kabul

سرزمینی که امروز افغانستان نامیده می شود،هزاران سال پیش از میلاد مسیح سرزمینی آباد و دارای شهرهای پرجمعیت بوده است. صنایع دستی و سکه های مورد معامله مردم، علومی چون طب، نجوم و ریاضیات و حرفه هایی مثل فلزکاری و بنایی در این مرز و بوم رواج داشته است.

به گزارش رادیو دری جنگ در افغانستان  (۸ ثور 1357) در پی کودتای نظامی حزب دموکراتیک خلق علیه دولت محمد داوودخان رئیس جمهور وقت  آغاز شد؛ واقعه‌ای که به انقلاب ثور معروف است.

اندکی بعد در(۳ جدی 1358) جنگ شوروی در افغانستان آغاز شد؛ شوروی در دلو ۱۳۶۷ قوای خود را از افغانستان خارج کرد.

 در پاییز و زمستان ۱۳۷۳ احمد شاه مسعود وزیر دفاع دولت اسلامی موفق شد بیشتر مخالفان را از کابل بیرون براند و آرامشی نسبی را بر پایتخت حاکم کند اما در همین زمان  طالبان در قندهار پدیدار شده و علیه تمام گروه‌های مجاهدین وارد جنگ شد.

طالبان در سال ۱۳۷۳ ولایت های جنوبی و مرکزی کشور که به دست فرماندهان محلی اداره میشد را  تصرف کرد و سپس حمله‌ای را علیه کابل ترتیب داد که با شکست سنگینی برای آن‌ها همراه بود. این پایان کار طالبان نبود و آن‌ها در سنبله ۱۳۷۵ با تصرف کابل امارت اسلامی افغانستان را تأسیس کردند.

پس از سقوط کابل احمدشاه مسعود مخالفان طالبان را در  ائتلاف شمال جمع‌آوری کرده و به مقاومت علیه آن‌ها در شمال کشور ادامه داد. بعد از حملات 11 سپتامبر ناتو در عملیات آزادی بلند مدت به افغانستان حمله‌ور شد. ائتلاف شمال و مخالفان طالبان موفق شدند طالبان را از قدرت بردارند.

جنگ داخلی افغانستان بعد از آن نیز ادامه پیدا کرد و طالبان، شبکه حقانی و حزب اسلامی حکمتیار مهمترین گروه‌هایی بودند که با نیروهای خارجی و دولت جدید افغانستان وارد جنگ شدند.

جنگ در افغانستان جنگ مخالفان و موافقان نظام نیست بلکه جنگ کشورهای متخاصم است

کلیدواژه