اسد 24, 1400 11:49 Asia/Kabul
  • گفتگوهای طالبان با روسیه و کشورهای آسیای مرکزی
    گفتگوهای طالبان با روسیه و کشورهای آسیای مرکزی

همزمان با پیشروی های سریع طالبان در مناطق مختلف افغانستان و تصرف بسیاری ازشهرهای این کشور، نشست نمایندگان طالبان با روسیه، ازبکستان و ترکمنستان در دوحه قطر برگزار شد.

به گزارش رادیو دری؛ دراین ارتباط  نمایندگان روسیه ، ترکمنستان و ازبکستان با نماینده طالبان در قطر دیدار و در مورد آخرین تحولات داخلی در افغانستان گفتگو کردند. "ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان گفت:

در دیدار "ملاعبدالغنی برادر" از رهبران گروه طالبان در قطر با "وفا خواجه یف"  معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان و "عصمت الله ایرگاشف" نماینده رئیس جمهوری ازبکستان در امور افغانستان ، وضعیت این کشور بررسی شد.

در عین حال ، "سهیل شاهین" یکی  دیگر از سخنگویان طالبان در توییتی خاطر نشان کرد:

"ملاعبدالغنی برادر" همچنین به طور جداگانه با "ضمیر کابل اف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفتگو کرده است.

مذاکرات جاری نمایندگان طالبان با نمایندگان روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نشان دهنده اهمیت افغانستان برای کشورهای منطقه و تاثیرات منفی جنگ در این کشور بر کشورهای همسایه است.

پیش از این ، نمایندگان طالبان ضمن سفر به تهران با مقام های ایران درباره اوضاع داخلی افغانستان گفتگو کرده بودند. هدف از انجام این گفتگوها دادن اطمینان خاطر به نمایندگان دولت های همسایه افغانستان مبنی بر برقراری آرامش و تداوم روابطه دوستانه با این کشورها است.

در همین ارتباط ، "شیرعلی میرزا" وزیر دفاع تاجیکستان در پایان رزمایش سه جانبه و مشترک روسیه ، تاجیکستان و ازبکستان که در میدان تمرین "حرب میدان" در استان "ختلان" تاجیکستان برگزار شد ، با تصریح این موضوع که در سال های گذشته ، تجزیه و تحلیل های کارشناسان دولتی درتاجیکستان از اوضاع افغانستان حاکی از آن بوده است که وضعیت منطقه تا حد زیادی به چگونگی اوضاع نظامی - سیاسی این کشور بستگی دارد ، گفت:

"هرگونه رویدادی که در افغانستان رخ می‌دهد ، نه تنها در سطح منطقه ، بلکه بر کل فضای اوراسیا تأثیرات منفی برجای می‌گذارد".

جدا از تاثیرات زیاد تحولات داخلی افغانستان بر کشورهای همسایه این کشور، موضوع پیشروی های سریع طالبان در شهرستان های مختلف افغانستان ابهام هایی برانگیخته است.

واقعیت آن است که وجود بی عدالتی ، فساد حکومتی و ناکارامدی مقام های دولت "اشرف غنی" بر مردم افغانستان موجب شده است مردم این کشور به طالبان اعتماد بیشتری داشته باشند.

علاوه بر این ، خیانت آمریکا به دولت اشرف غنی بار دیگر این واقعیت را اثبات کرده است که نمی توان به این کشور و مقام های دولت آمریکا اعتماد کرد.

پیش از این ، مقام های کابل به آمریکا اعتماد زیادی داشتند و حتی در جهت منافع دولت واشنگتن ، بارها علیه دولت ها و ملت های منطقه موضع گیری کرده اند.

دراین زمینه ، شماری ازکارشناسان سیاسی و نظامی افغان ، اختلاف ها در جناح حاکمیت کابل ، خروج نظامیان خارجی و ستون پنجم و برخی حمایت های منطقه ای را از علل پیشروی های سریع طالبان درافغانستان و کنترل مراکز استان ها درچند روز گذشته قلمداد کرده اند.

به گفته این دسته از کارشناسان افغان ، پیشروی سریع در روزهای اخیر باعث تقویت اعتماد به نفس طالبان و تضعیف نیروهای دولتی شده است.

همین دلایل موجب شده است که بسیاری از شهرستان های افغانستان ، حتی بدون جنگ و درگیری سقوط کنند.

در پی این رویدادها ، "سیدحسین عالمی بلخی" وزیر سابق امور مهاجران افغانستان و صاحبنظر افغان در امور سیاسی گفته است:

"اکنون که طالبان مراکز  استان ها را تصرف کرده اند ، آمریکا می گوید، این کار طالبان خلاف تعهد و راه حل سیاسی مشکل افغانستان است".

این سیاستمدار افغان ، همچنین سخنان اخیر "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا را به طنز تشبیه کرد و گفت:

"وقتی بایدن می گوید که در شرایط فعلی باید نیروهای آموزش دیده و ورزیده نظامی افغانستان با متجاوز مقابله کنند ، بیشتر به طنز شباهت دارد".

به هر حال ، با موضعگیری های نادرست مقام های دولت کابل بویژه رئیس جمهوری افغانستان علیه برخی از کشورهای همسایه موجب شده است که دولتمردان کابل حمایت های منطقه ای را ازدست بدهند.

درعین حال ، نمایندگان طالبان در دیدار با مقام های کشورهای همسایه بر انجام برخی تغییرات در باورهای دینی و مذهبی نادرست پیشین تاکید کرده و به کشورهای همسایه و نهادهای جهانی اطمینان داده اند که اشتباهات گذشته را تکرار نخواهند کرد.

یکی از دلایل اصلی باور کشورهای منطقه و نهادهای بین المللی به وعده های طالبان این واقعیت است که با ورود طالبان به شهرهای افغانستان ، نیروهای  طالبان به مردم بویژه شیعیان و ساختمان های دولتی و اماکن وابسته به نهادهای بین المللی آسیبی وارد نمی کنند.

 

کلیدواژه