اسد 30, 1400 11:44 Asia/Kabul
  • ورود رییس دفتر سیاسی طالبان به کابل
    ورود رییس دفتر سیاسی طالبان به کابل

رییس دفتر سیاسی طالبان وارد کابل پایتخت افغانستان شد.

 منابع نزدیک به طالبان اعلام کردند، ملاعبدالغنی برادر وارد کابل شده است و مذاکرات برای تشکیل دولت جدید افغانستان را آغاز کرده است.

رییس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر روز سه شنبه دوحه را ترک کرده و وارد قندهار افغانستان شده بود. 

درهمین حال، سهیل شاهین از سخنگویان طالبان گفت این گروه، چین و ترکیه را مهم‌ترین شرکای خود در زمینه بازسازی افغانستان می‌داند.

شاهین افزود: ما به دوستی، حمایت و همکاری با ترکیه بیش از هر کشور دیگری نیاز داریم. افغانستان از نظر منابع طبیعی غنی است، اما به دلیل نابود شدن زیرساخت ها به دست اشغالگران، امکان استخراج وجود ندارد.

ورود رئیس دفترسیاسی طالبان به کابل که گفته می شود ممکن است در آینده نزدیک به عنوان رهبر این گروه نیز معرفی شوود از جمله رویدادهای قابل توجه در افغانستان پس ازسقوط دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری سابق این کشور و تسلط طالبان بر شهر کابل و بسیاری از ولایات افغانستان محسوب می شود.

با ورود ملا عبدالغنی برادر به پایتخت افغانستان گزارش ها از سرعت گرفتن گفتگوها درباره آینده سیاسی این کشور حکایت دارد.

با توجه به اینکه ملا برادر ریاست دفتر سیاسی طالبان را عهده دار است پیش بینی می شود وی محور مذاکرات آتی این گروه بادیگر طرف ها در این کشور برای شکل گیری حکومت جدید خواهد بود و بدین ترتیب می توان گفت که ملا برادرتاثیر بسزایی در تصمیم گیری در این زمینه خواهد داشت. 

اگر چه از زمان تسلط طالبان بر کابل در 15 اوت گفتگوهای این گروه با شورای هماهنگی افغانستان شامل عبدالله عبدالله،حامد کرزی و گلبدین حکمتیار آغاز شده است اما هنوزمشخص نیست که طالبان چه مدلی برای حکومت آینده این کشور در نظردارند که به تعبیر مقامات این گروه نمادی از یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام باشد.

برغم آنکه طالبان بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید دارند اما تردیدها درباره تحقق این وعده و همچنین میزان سهم گروه ها و اقوام در این مشارکت روبه افزایش است.  

بخشی ازسخنان سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر درباره آنکه ترکیه و چین از شرکای راهبردی این گروه در آینده و بازسازی افغانستان بود توانست بخشی از ابهام ها در نحوه حکومتداری این گروه در این کشور از جمله در عرصه روابط با کشورها را شفاف کرد.

درخصوص انتخاب ترکیه و چین برای شراکت راهبردی با طالبان در آینده افغانستان این دیدگاه وجود دارد که طالبان می خواهند برای  تحقق وعده خود در خصوص آبادانی و پیشرفت افغانستان از پتانسیل ها و ظرفیت های مالی و اقتصادی چین به عنوان دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان استفاده کند.

اشاره به نام ترکیه در سخنان سهیل شاهین به عنوان یکی دیگر از شرکای طالبان در بازسازی افغانستان نیز ممکن است به ملاحظات سیاسی و مذهبی حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه مرتبط باشد که  این گروه امیدوار است بتواند از کمک های فنی و مهندسی ترکیه در روند بازسازی افغانستان استفاده کند.

 به نظر می رسد طالبان در مسیر پیش رو برای آینده سیاسی افغانستان نمی تواند بدون توجه به مطالبات جامعه این کشور و به طور یکجانبه عمل کند زیرا این گروه نیز به خوبی می داند که تنها با ابزار زور نمی تواند حکومت آتی را عهده دار شود .

بر همین اساس است که در یک هفته گذشته مقامات طالبان بر لزوم تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقدام در افغانستان تاکید کرده اند.

کلیدواژه