نئو طالبان در افغانستان در کنار عمل به شریعت به عرف و مصلحت نیز توجه دارند
(last modified 1400-05-30T09:43:25+00:00 )
اسد 30, 1400 14:13 Asia/Kabul

کارشناس افغان و آگاه امور طالبان گفت: نئو طالبان به شدت در افغانستان به دنبال تغیر هستند و عملگرایی و مصلحت جویی از مشخصه های بارز این گروه است.

عبدالحمید نورزاهی کارشناس افغان در امور سیاسی و آگاه امور طالبان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد این که آیا گروه طالبان به زنان اجازه فعالیت خواهند داد گفت: زنان نیمی از جامعه افغانستان هستند و طالبان باید از حضور این قشر در عرصه های مختلف استفاده کنند و می کنند حتی در دروه گذشته حکومت طالبان، این گروه از پزشکان و متخصصان زن استفاده می کردند و این اشتباه است که ما بگویم طالبان از کوه پایین آمده اند و به علم روز تسلط ندارند.

وی در ادامه افزود: طالبان تحصیل کرده در حال حاضر از کشورهای مختلف به افغانستان آمده اند و این گروه به شدت به دنبال تغیر هستند و اسم آن ها را باید نئو طالبان گذاشت که از ویژگی های بارز طالبان فعلی عملگرایی و مصلحت جویی است که بر اساس مصالح اسلامی و ملی تصمیم می گیرند.

این آگاه امور طالبان بیان داشت: طالبان منافع اسلامی و ملی را بر منافع حزبی و گروهی ترجیع می دهند و به شدت هنجار های اجتماعی را رعایت می کنند و به فرهنگ ها و اقلیت ها احترم دارند و ما در روزهای گذشته دیدم که در مراسم های عزاداری امام حسین(ع) نیز شرکت کردند.

نورزاهی اظهار داشت: طالبان امروز فن سالار هستند و از کادرهای فنی و تخصصی در بخش های مختلف استفاده می کنند و برای علم امروز ارزش قائل هستند و نباید فک کرد که طالبان از کوه پایین آمده اند و شیوه حکومت داری را بلد نیستند.

وی تصریح کرد: الان زنان خبرنگار که حتی حجاب کامل ندارند در زیر قدرت طالبان می آیند و با آن ها مصاحبه می کنند و این نشان از این دارد که طالبان تغیر را پذیرفته اند.

این کارشناس حقوق اسلامی یادآور شد: طالبان بر اساس شریعت اسلامی که نص صریح قرآن، سنت پیامبر و احادیث است عمل خواهند کرد و در کنار این موارد مهم، مصلحت عمومی و قیاس از مواردی دیگری هستند که ما حقوق اسلامی را از آن استخراج می کنیم و اداره یک کشور در بخش های مقننه، قضایئه و مجریه بر این موارد استوار است.

وی تصریح کرد: البته تفسیر از شریعت گوناگون است ولی چون فقه ما در افغانستان حنفی است و من تاکید می کنم که برای برخی از نیازهای امروز جامعه که در فقه نیست باید به عرف مراجعه کرد و طالبان در حال حاضر می خواهند عرف و مصلحت جامعه را رعایت کنند.

 

کلیدواژه