سنبله 03, 1400 10:58 Asia/Kabul
  • دیدار رئیس سیا با معاون سیاسی طالبان ؛ نماد روابط پنهانی
    دیدار رئیس سیا با معاون سیاسی طالبان ؛ نماد روابط پنهانی

روزنامه واشنگتن پست روز سه شنبه نوشت که «ویلیام برنز»(1) رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)مخفیانه با «ملا عبدالغنی برادر»معاون سیاسی طالبان ملاقات حضوری کرده است. این بلندپایه ترین دیدار مقامات این گروه و دولت بایدن از هنگام تصرف کابل توسط طالبان به شمار می رود. عبدالغنی برادر(2)، بالاترین مقام طالبان در پایتخت افغانستان است.

به احتمال زیاد مذاکرات انجام‌شده در این دیدار به مهلت قریب‌الوقوع ارتش آمریکا برای پایان دادن به خروج هوایی شهروندان آمریکایی و متحدان افغان آن‌ها تا ۳۱ اوت مرتبط بوده است. دولت بایدن به شدت از طرف متحدان خود ازجمله بریتانیا و فرانسه تحت فشار قرار گرفته است تا برای کمک به تخلیه ده‌ها هزار شهروند غربی و متحدان افغانشان و نجات آن‌ها از طالبان، مدت حضور نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان را تمدید کند.اکنون بایدن باید تصمیم سختی در این زمینه اتخاذ کند. سخنگوی طالبان پیش از این هشدار داده که اگر آمریکا، نظامیانش را تا پایان ماه اوت از افغانستان خارج نکند، از «خط قرمز» عبور می‌کند که این امر«عواقبی» درپی خواهد داشت.  خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان و هرج و مرج حاکم بر فرودگاه کابل، به نماد بی اعتمادی به آمریکا تبدیل شده و وجهه بین المللی واشنگتن را به ویژه نزد متحدان اروپایی آن بیش از پیش خدشه دار کرده است. «استیون ارلانگر» (3)روزنامه نگارآمریکایی می گوید: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، می گوید هیچ انتقادی از سوی متحدان آمریکا درباره خروج پر هرج و مرج از افغانستان و سقوط دولت آن نمی شنود. اما انتقادات دستکم در اروپا شدید و مداوم است.

در عین حال دیدار برنز رئیس سیا و ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان نشان دهنده این امر است که روابط و تبادلات اطلاعاتی و سیاسی بین دولت آمریکا و طالبان دارای سابقه است و این دیدار را طبیعتا نباید نخستین ملاقات در این زمینه شمرد. این مساله نشان می دهد که آمریکا عملا با شناسایی طالبان به عنوان یک قدرت تاثیر گذار در عرصه افغانستان از مدتها قبل به ویژه قبل ، در جریان و بعد از مذاکرات دوحه در زمان ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا که نهایتا منجر به توافقنامه دوحه در فوریه 2020 بین دولت ترامپ و طالبان شد ، مذاکرات ممتد و البته پنهانی با طالبان داشته است. اکنون با توجه به چالش های خروج  آمریکایی ها و غربی ها و متحدان افغان آنها از فرودگاه کابل، می توان تصور کرد که دولت بایدن در جریان مذاکرات پنهانی اخیر با طالبان نوعی ضمانت برای خروج امن این نیروها و نیروهای ناتو از افغانستان از طالبان گرفته باشد. پیش ازاین هم جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که واشنگتن در ارتباط با مسایل امنیتی از جمله تخلیه شهروندان آمریکایی با طالبان در تماس مداوم است.

آمریکا با خروج عجولانه و در واقع فراراز افغانستان ، نه فقط این کشور را درگیر بحران بی سابقه ای کرده ،  بلکه همه به اصطلاح دستاوردهای خود را نیز در معرض فنا قرار داده است.ضمن اینکه اکنون با مذاکره پنهانی با طالبان درصدد است که درکمال عجز ازاین گروه برای خروج کامل آمریکایی ها و متحدان افغان آنها مهلت جدیدی برای بعد از 31 اوت بگیرد. ضمن اینکه با افشای دیدار دو مقام ارشد آمریکا و طالبان ، دولت بایدن در صدد توجیه این امر برآمده است. دراین راستا ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تایید ارتباط واشنگتن با طالبان گفت این به معنای وجود روابط رسمی یا اعتماد به این گروه نیست.با این حال حداقل چیزی که در این زمینه  می توان گفت این است که آمریکا ناچار شده تا با نیرویی که دودهه مدعی مبارزه با آن بود پشت یک میز بنشیند.این امر را شاید بتوان مقدمه ای برای تعامل بیشتر واشنگتن با طالبان در آینده دانست که البته معنای آن تنزل آمریکا از موضع قبلی اش درباره آن  است./

کلیدواژه