انتقاد اشرف غنی از مصرف نشدن بودجه در وزارتخانه های افغانستان
(last modified Thu, 10 Nov 2016 04:53:49 GMT )
عقرب 20, 1395 09:23 Asia/Kabul
  • انتقاد اشرف غنی از مصرف نشدن بودجه در وزارتخانه های افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان در نشستی با اعضای مجالس نمایندگان و سنای این کشور از مصرف نشدن بودجه های دولت در وزارتخانه ها انتقاد کرد.

غنی در این نشست مشورتی که در خصوص بودجه سال آینده افغاستان برگزار شد گفت،ظرفیت معقول در وزارت‌خانه‌های این کشور برای استفاده صحیح از بودجه ملی وجود ندارد. وی افزود،وزیرانی که نتوانسته‌اند بودجه وزارتخانه‌ خود را مصرف کنند،باید پاسخگو باشند.

رئیس‌جمهوری افغانستان تصریح کرد،در حالی که 15 درصد مردم این کشور گرسنه می‌خوابند و 37 تا 65 درصد مردم نیز مصونیت غذایی ندارند،مصرف نکردن بودجه بی‌کفایتی است.

فضل‌هادی مسلمیار رئیس مجلس سنای افغانستان در این نشست از هر گونه تصمیم رئیس جمهوری این کشور در مورد وزیرانی که بودجه‎‌های وزارتخانه‌شان را مصرف نکرده‌ اند،اعلام حمایت کرد.

مصرف نشدن بودجه ها توسط وزارتخانه ها در افغانستان مسئله ای است که در سال های گذشته هم مورد انتقاد دولت و مجالس نمایندگان و سنای این کشور بوده است.

گزارش ها نشان می دهند که در سال گذشته هم تنها پنجاه درصد از بودجه اختصاص یافته به وزارتخانه های مختلف در افغانستان مصرف شده است.

البته در خصوص مصرف نشدن بودجه ها در بخش های مختلف در دولت افغانستان،عوامل مختلفی وجود دارد.

یکی از آن عوامل،تاخیر در تصویب لایجه بودجه ارائه شده توسط دولت افغانستان در مجلس نمایندگان این کشور است که در سال های گذشته چنین مسئله ای وجود داشته است.

علاوه براین،پرداخت نشدن به موقع بودجه های مصوب از طرف وزارت مالیه افغانستان به دیگر وزارتخانه ها،ظرفیت محدود دستگاههای دولتی برای مصرف بودجه ها،نظارت ضعیف مجلس نمایندگان برعملکرد وزارتخانه ها،تاخیر کشورهای کمک کننده در ارائه کمک های وعده داده شده و ترس وزرا از امضای اسناد مالی برای مصرف بودجه ها به دلیل احتمال سوء استفاده از آن از دیگر عواملی است که در خصوص مصرف نشدن بودجه وزارتخانه ها نقش دارند.

البته از نظر رئیس جمهوری افغانستان،بیش از همه عوامل مطرح در مصرف نشدن بودجه های توسعه ای توسط وزارتخانه ها،نقش وزیران و مدیریت ضعیف آنها در این روند تاثیر گذار است.

در چنین شرایطی این پیشنهاد مطرح است که با توجه به همتراز بودن وزیر مالیه با سایر وزرا و مهیا نشدن نظارت واقعی وزارت مالیه افغانستان بر سایر وزارتخانه ها،نهادی فراتر از سطح وزیران باید نحوه مصرف بودجه های توسعه ای در این کشور را بازرسی و کنترل کند.

البته این نگرانی وجود دارد که کشورهای غربی به بهانه وجود فساد اداری و مالی در افغانستان و همچنین مصرف نشدن بودجه های توسعه ای در این کشور که بخش عمده ای از آن از کمک های مالی خارجی به دولت کابل تامین می شود،کمک های مالی خود را کاهش دهند.

بنابراین،رئیس جمهوری افغانستان با دوهدف تسریع در روند بازسازی زیرساخت ها و تامین نیازهای اولیه مردم این کشور و همچنین جلوگیری از هر گونه بهانه جویی کشورهای غربی در روند ارائه کمک های مالی به افغانستان تاکید دارد که باید همه بودجه های توسعه ای در هر سال مالی مصرف بشود.

تعبیر غنی از بی کفایتی درباره وزیرانی که بودجه ها را مصرف نمی کنند می تواند هشداری درباره برکناری احتمالی وزیرانی باشد که در توسعه همه جانبه افغانستان از طریق مصرف محدود این بودجه ها مانع ایجاد می کنند.

 

 

کلیدواژه