سنبله 05, 1400 11:08 Asia/Kabul
  • رایزنی قریشی در تهران؛ افغانستان محور مذاکرات ایران و پاکستان
    رایزنی قریشی در تهران؛ افغانستان محور مذاکرات ایران و پاکستان

وزیر خارجه پاکستان با رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران دیدار کرد و درباره روابط دوجانبه و همچنین تحولات افغانستان به‌عنوان مهمترین مساله منطقه گفت وگو کرد.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان عصر پنجشنبه در تهران با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جدید ایران درباره تحولات افغانستان رایزنی کرد.  

حمایت از صلح و ثبات در افغانستان و تشکیل دولتی فراگیر با حضور همه اقوام و گروه‌ها در این کشور، موضع مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان است.

در همین چارچوب؛ ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در دیدار وزیر حارجه پاکستان در تهران با بیان اینکه خروج آمریکا از افغانستان، نقطه عطفی در تعامل همه گروه‌های افغان برای صلح و امنیت و ثبات در افغانستان است گفت، نقش همه کشورهای همسایه صرفا باید تسهیل کننده استقرار حکومت فراگیر و مشارکتی با حضور همه اقوام و گروه‌های افغان باشد.

ایران و پاکستان به‌عنوان دو بازیگر مهم منطقه و همسایه افغانستان نقش مهمی در حل مسائل این کشور دارند. توجه به وحدت، همگرایی و گفت وگوی گروه‌های مختلف افغان و همزمان پیگیری گفت وگوهای منطقه‌ای اصل اساسی برای تحقق ثبات و صلح در افغانستان است.

شاه محمود قریشی با توجه به این اصل مهم در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در تهران، پیشنهاد برای برگزاری نشست وزیران خارجه 6 کشور همسایه افغانستان مطرح کرد که با استقبال ایران روبه‌رو شد.

تجربه و میراث حضور 20 ساله نظامیان آمریکایی در افغانستان نشان داد، امنیت و ثبات کشورها با وابستگی خارجی فرامنطقه‌ای تضمین نمی‌شود و هرگونه استقرار صلح و امنیت درچارچوب محور منطقه‌ای امکان‌پذیر است.    

در این میان، جمهوری اسلامی ایران به سبب اشتراک فرهنگی، زبانی و تمدنی با افغانستان همواره به مسائل این کشور توجه داشته است و اکنون هم استقرار حکومتی فراگیر در افغانستان را به نفع صلح و ثبات این کشور و منطقه می‌داند.

در همین چارچوب، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در دیدار با رئیس جمهوری ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران، نقش مهمی در تحولات منطقه‌ای است و دو کشور با همکاری یکدیگر می‌توانند در ایجاد و تقویت صلح و ثبات در افغانستان همکاری‌های مثبت و مفیدی داشته باشند.

انفجارهای پنجشنبه‌شب کابل، پایتخت افغانستان، بیش از پیش تلاش‌های داخلی و منطقه‌ای را برای رایزنی‌های سیاسی و دیپلماتیک ضروری ساخته است.

رایزنی بازیگران و همسایگان مهم افغانستان با قومیت و گروه‌های مختلف افغان و همچنین استقرار دولت فراگیر در افغانستان، می‌تواند چشم‌انداز دوران سیاسی جدید در این کشور را در سایه ثبات و صلح پایدار به نفع مردم افغانستان رقم بزند.

کلیدواژه