سنبله 09, 1400 19:21 Asia/Kabul

با تسلط طالبان بر فرودگاه کابل، آخرین خاکریز نظامیان اشغالگر آمریکایی در افغانستان نیز فرو ریخت.

"ذبیح الله مجاهد" ازسخنگوهای طالبان هنگام ورود به فرودگاه کابل گفت : افغانستان جای اشغالگران نبود و انها سال ها به اشتباه آمده بودند.این عضو ارشد  طالبان گفت : خروج آمریکا از افغانستان عبرتی برای متجاوزان است.

وی افزود، خروج نظامیان آمریکا از افغانستان برای مردم این کشور خوشحال کننده و روزی مهم و تاریخ‌ساز برای استقلال این کشور است.
در همین راستا  شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز اعلام کرد، همه دیپلمات‌های آمریکا دوشنبه‌شب خاک افغانستان را ترک کردند. 
با خروج آخرین نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان، اکنون امنیت کامل این کشور ازجمله فرودگاه کابل در اختیار نیروهای طالبان قرار دارد.

خروج کامل نظامیان و دیپلمات های آمریکا از افغانستان پس از دودهه اشغال این کشور،سرفصل تازه ای در تاریخ افغانستان است که زمینه ساز اداره امور این کشور بر مبنای اراده مردم و گروه های سیاسی،قومی و مذهبی خواهد بود.

در دودهه اشغال افغانستان توسط آمریکا و متحدانش در ناتو،با وجود حاکم بودن دولتی برآمده از رای مردم افغانستان،اما بخش ها و عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی،امنیتی واجتماعی این کشور صحنه مداخلات آشکار و پنهان غربی ها بود.

گزارش ها نشان می دهند که از زمان برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری  در افغانستان در سال 2004 که حامد کرزی در سمت رئیس جمهوری این کشور قرار گرفت،آمریکا و کشورهای اروپایی در امور داخلی افغانستان و به خصوص در انتصابات  مقامات ملی و محلی دخالت کرده اند.

با خروج آمریکا  ازافغانستان و تسلط یافتن طالبان بر فرودگاه کابل،انتظار مردم و فعالان سیاسی این کشور از این گروه آنست که بسرعت شرایط امنیتی در این فرودگاه عادی شود و فعالیت های آن از سر گرفته شود.

پس از سقوط کابل در 15 اوت(24 اسد) و مستقر شدن شماری از نظامیان آمریکایی در فرودگاه کابل برای انتقال دیپلمات ها و اتباع این کشور از افغانستان،تنش ها و درگیری هایی در این فرودگاه از سوی نظامیان آمریکایی رخ داد که جان چند شهروند افغانستان را نیز گرفت.

در شرایطی که خروج آمریکا از افغانستان با انتقال همه نظامیان و دیپلمات های آن کشور از افغانستان به پایان رسیده است،انتظار مردم و گروه های سیاسی این است که طالبان بسرعت و بر اساس وعده تشکیل دولت فراگیر،زمینه ای برای برقراری ثبات سیاسی در این کشور  فراهم کند.

در روزهای  گذشته برخی منابع در افغانستان از رایزنی برخی اعضای ارشد طالبان با شخصیت های و مقامات متنفذ ملی و محلی این کشور برای تشکیل دولت جدید خبر دادندکه البته جزییات آن اعلام نشده است.

با وجود آنکه مقامات طالبان بر تشکیل دولتی فراگیر با حضور و مشارکت همه اقوام  و گروه ها در افغانستان تاکید کرده اند اما همچنان نگرانی هایی در بین مردم و احزاب این کشوردر خصوص تحقق کامل چنین وعده ای وجود دارد.

در حال حاضر این پرسش در فضای سیاسی افغانستان مطرح است که طالبان براساس چه مدلی قرار است که دولت آینده این کشور را تشکیل دهند ؟

سهم بندی قومی در ترکیب هیات دولت افغانستان و یا تشکیل دولتی موقت برای برگزاری انتخابات دو گزینه اصلی فرا روی طالبان برای روند دولت سازی در این کشور است که مشخص نیست کدامیک را این گروه برمی گزیند.         

      

کلیدواژه