سنبله 17, 1400 16:56 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و نماینده سابق مجلس افغانستان گفت: دولت موقت اعلام شده از سوی طالبان همه شمول نیست و وزارتخانه های تخصصی در اختیار افراد غیر متخصص گذاشته شده است.

محمد صالح سلجوقی کارشناس سیاسی و نماینده سابق مجلس افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری دولت اعلام شده از سوی گروه طالبان را دولت غیر فراگیر خواند و گفت: آنچه که از سوی طالبان به عنوان ساختار دولت اعلام شد به هیچ عنوان یک ساختار همه شمول نیست و دولت فراگیر نزد مردم  و شخصیت های سیاسی افغانستان تعریف های متفاوتی دارد.

وی در ادامه افزود: بحث ما در ایجاد یک ساختار همه شمول این است که افکار سیاسی مختلف بیایند در یک ائتلاف بزرگ به منظور مدیریت جامعه در حال بحران یا بعد از بحران همکاری کنند که چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

سلجوقی اظهار داشت: آنچه که از سوی طالبان اعلام شد هر چند به قول سخنگوی این گروه دولت موقت است ولی آنچه اعلام شد، نتوانست که آیینه تمام نمای حضور همه اقشار اجتماعی در افغانستان باشد.

نماینده سابق مجلس افغانستان یادآور شد: بهتر این بود که از اقوام مختلف در ساختار دولت شریک می بودند خصوصا چهره های شناخته شده و اثر گذاری که می توانست اداره جدید را در ایجاد نظم اجتماعی کمک کند اما آنچه که اعلام شد بیشتر یک ساختار کاملا گروهی مربوط به امارت اسلامی طالبان است و دیگر گروه های قومی و زبانی در این ساختار حضور ندارند.

وی در ادامه بیان داشت: تنها شورای علما برای کسب مشروعیت دولت طالبان کفایت نمی کند و باید به قواعد امروز که در تمام جهان و حتی در دیگر کشورهای اسلامی متداول نیز احترام گذاشت و دولتی را بوجود آورد که مورد احترام همه قرار داشته باشد، در جمهوری اسلامی ایران هم قانون اساسی وجود دارد و هم شورای اسلامی منتخب مرد وجود دارد و در پاکستان و دیگر کشورهای همجوار افغانستان نیز چنین قوانینی حکمفرماست.

سلجوقی تصریح کرد: طالبان هیچ چاره ای ندارند به جز این که قانون اساسی شکل بدهند و مشروعیت دولت آینده خود را از رای مردم بگیرند و ساختاری را ایجاد کنند که مردم و جامعه را قناعت بدهد و از نظر نظامی هم تمام اداراتی که در دنیا بعد از کودتا هم به وجود آمده است به دنبال کسب مشروعیت و اقناع جامعه تلاش کرده اند.

وی در ادامه به عدم تخصص اعضای فعلی دولت طالبان اشاره کرد و گفت: بزرگترین چالشی که اداره جدید در افغانستان با آن مواجه است نبود کادر متخصص است و اکثریت وزارتخانه های تخصصی در اختیار نیروهای غیر متخصص قرار گرفته است.

 

لازم به ذکر است که طالبان دیروز اعضای دولت خود را که گفته می شود موقت است اعلام کرده اند.

رئیس کابینه طالبان ملا محمدحسن آخوند است و ملا عبدالغنی برادر و مولوی عبدالسلام حنفی دو معاون نخست‌وزیر حکومت جدید افغانستان تعیین شدند.
براساس این فهرست، مولوی محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع، ملا سراج الدین حقانی سرپرست وزارت کشور، امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه، ملا هدایت الله بدری سرپرست وزارت دارایی، ملا خیرالله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد، مولوی عبدالحکیم شرعی سرپرست وزارت دادگستری، نور الله نوری سرپرست وزارت امور قبایل، یونس آخوندزاده سرپرست وزارت توسعه روستایی، ملا عبدالمنان عمری سرپرست وزارت راهسازی، ملا محمد عیسی آخوند سرپرست وزارت معادن، ملا عبداللطیف منصور سرپرست وزارت آب و برق، عبدالباقی حقانی سرپرست وزارت تحصیلات عالی، نجیب الله حقانی سرپرست وزارت مخابرات، خلیل الرحمن حقانی سرپرست وزارت مهاجرین، عبدالحق وثیق رییس امنیت ملی، شیخ محمد خالد به عنوان سرپرست وزارت دعوت و ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر معرفی شده است و حاجی ادریس رئیس بانک مرکزی است.

کلیدواژه