انتقاد طالبان از اتحادیه اروپا
(last modified 1400-06-30T18:29:26+00:00 )
سنبله 30, 1400 22:59 Asia/Kabul
  • انتقاد طالبان از اتحادیه اروپا
    انتقاد طالبان از اتحادیه اروپا

گروه طالبان نگرانی جامعه جهانی نسبت به رعایت حقوق بشر در افغانستان را یک طرفه خواند.

معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در واکنش به نگرانی اتحادیه اروپا از نقض حقوق بشر در افغانستان  گفت:  اگر جامعه جهانی این گروه  را به رسمیت بشناسند، آنان  نگرانی‌آنها  را در این  زمینه برطرف خواهند کرد.

ذبیح الله مجاهد گفت: تا زمانی که طالبان به رسمیت شناخته نشوند، نگرانی اتحادیه اروپا و مجامع بین المللی رفع  نخواهد شد. 

 اظهارات مجاهد در حالیست  که اتحادیه اروپا  اخیرا" اعلام کرده حقوق بشر در افغانستان با تهدیدهای جدی روبرو است  و از دسترسی نداشتن دختران و زنان افغانستان به آموزش و کار نگران هستند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان و ساقط کردن دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری سابق این کشور، بتدریج این گروه به این درک رسید که برای برقراری حکومت و قرار گرفتن در مسیر دولت سازی نیاز به همکاری و تعامل با دیگر کشورها را دارد که در ادبیات سیاسی از آن به عنوان به رسمیت شناختن در جامعه بین المللی یاد می شود. 

طالبان تا قبل از دست یابی به قدرت در افغانستان چندان به دوره پس از ساقط کردن دولت اشرف غنی و الزامات آن فکر نکرده بودند، اما از 15 اوت/24اسد که توانستند کابل را در اختیار خود بگیرند، بتدریج متوجه شدند که برای اداره امور کشوردر عرصه داخلی وخارجی  باید از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند. به خصوص آنکه در حال حاضر بخشی عمده ای از بودجه دولت افغانستان از طریق کمک های مالی بین المللی تامین می شود که پس از تسلط طالبان بر این کشور،بسیاری از کشورهای کمک کننده از جمله اعضای اتحادیه اروپا تهدید کردند که این کمک ها را قطع خواهند کرد.

انتشار برخی گزارش ها در روزها و هفته های اخیر درباره اعمال محدودیت ها یا طرح آنها از سوی طالبان  درباره زنان افغانستان از جمله در مورد تحصیل و کارآنان موجب شده تا اتحادیه اروپا در این خصوص واکنش نشان دهد و درباره تبعات چنین تصمیمی به سران این گروه هشدار دهد.

مقامات طالبان می گویند، غربی ها مسائل سیاسی را به مباحث حقوق  بشری از جمله کمک های بشر دوستانه به مردم افغانستان گره زده اند که این مسئله از سوی این گروه بشدت مورد اعتراض قرار گرفته است. 

در تازه ترین واکنش ها در بین مقامات طالبان، ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه اعلام کرده که اگر اتحادیه اروپا طالبان را به رسمیت بشناسد، طالبان نیز نگرانی های حقوق بشری آنان را در افغانستان رفع می کند. 

برغم آنکه طالبان تاکید دارند  که اتحادیه اروپا نباید مسائل حقوق بشری را به مسائل سیاسی پیوند بزند، اظهارات مجاهد بیانگر آنست که این گروه نیز در این چرخه مورد انتقاد گرفتار شده است.

طالبان چنانچه بر وعده خود درباره رعایت حقوق زنان افغانستان پایبند هستند نباید تحقق این وعده خود را به موضوع شناسایی رسمی دولت طالبان از سوی اتحادیه اروپا گره بزند.

طالبان قبل از آنکه درصدد اعتماد سازی برای جامعه جهانی باشد باید تمام توان خود را برای جلب اعتماد مردم و گروه های سیاسی و قومی افغانستان در پیش بگیرد تا ذهنیت بیش ازدو دهه برخوردهای غیر متعارف و خشن این گروه  بتدریج در فضای عمومی این کشور تلطیف شود.    

 انتقاد طالبان از اتحادیه اروپا

کلیدواژه