میزان 07, 1400 11:17 Asia/Kabul
  • تبیین مواضع ایران درباره سوریه در نشست شورای امنیت
    تبیین مواضع ایران درباره سوریه در نشست شورای امنیت

سوریه در سال های اخیر درگیر با جنگ و فعالیت گسترده گروه های تروریستی حمایت شده از سوی امریکا و اشغال بخش هایی از کشور بوده است.

دراین جنگ تاکنون صدها هزارنفر کشته و میلیون ها نفر در داخل و خارج این کشور آواره شده اند.

رژیم صهیونیستی در این تجاوزسازمان یافته با تعرض به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه  واقدامات خصمانه، این بحران را تشدید کرده است.

درهمین حال تعلل شورای امنیت نقش زیادی درتشدید این بحران  و طولانی شدن بی ثباتی  در سوریه داشته است.

"مجید تخت روانچی" نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ،سه شنبه شب در نشست شورای امنیت درخصوص سوریه، ضمن تبیین دید گاه ایران درباره تحولات سیاسی - امنیتی سوریه، از این شورا خواست رژیم اسرائیل را وادار سازد تا فوراً به تجاوزات خود به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پایان دهد 

ضرورت ادامه مبارزه با همه گروه های تروریستی، حمایت از تلاش های نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه وبازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی، از دیگر نکاتی است که از سوی  نماینده ایران  در این نشست مورد تاکید قرار گرفت. حضوراشغالگرانه و فعالیت های تروریستی، دوعامل مهمی است که امنیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین صلح و امنیت منطقه را تهدید می کند.

حسن بیکی کارشناس سیاسی  می گوید: "اقدامات یکجانبه آمریکا در غرب آسیا باعث شد که سوریه دچار بحران عمیقی گردد وبه یکی از کانون های خطرناک فعالیت گروه های تروریستی تبدیل شود."

امریکا با ارسال کمک های  تسلیحاتی برای  تروریست‌های داعش و گروه های جدایی طلب و با تشکیل ائتلاف‌های غیرقانونی خارج از سازمان ملل متحد از پروژه ناامن سازی سوریه حمایت کرد. این حمایت با هدف تضعیف جریان مقاومت صورت گرفته است. رژیم اشغالگرصهیونیستی نیزبه شکلی سازمان یافته و هدفمند با ادامه  حملات به سوریه و اشغال بخشی از خاک این کشور، به این بحران ابعاد بیشتری داده است. یکی از اهداف راهبردی دراستمرار این تجاوزات و طولانی کردن جنگ؛ تغییر شرایط سیاسی و حقوقی و جغرافیایی جولان سوریه است که توسط اسرائیل اشغال شده است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل از این اقدامات تجاوز گرانه بعنوان فعالیت های جدایی‌طلبانه در سوریه نام برد وبر لزوم پایان دادن به این تحرکات  تاکید کرد.

سیاست راهبردی ایران در این شرایط  حمایت از ثبات و امنیت و یکپارچگی سرزمینی و حاکمیت در سوریه است. سوریه اکنون به شدت نیاز به بازسازی و فراهم سازی شرایط برای بازگشت پناهندگان و آوارگان به  کشوررا دارد و این اقدامات باید به موازات هم ادامه یابد.

"اسامه دنوره"  تحلیلگر سیاسی و راهبردی و عضو سابق هیئت مذاکره کننده دولتی سوریه درمذاکرات ژنو می گوید؛ ایران به عنوان یکی از سه کشور ضامن فرایند آستانه، در چندین محور بویژه در مبارزه با تروریسم در سوریه نقش کلیدی دارد. ایران همچنین در کنار مشارکت کامل در جنگ علیه تروریسم با همکاری راهبردی با روسیه می‌تواند نقش میانجی را ایفا کند که مورد پذیرش همه طرف‌ها قرار دارد.

اکنون با تلاش های منطقه ای و بین المللی و با پیگیری توافقات روند آستانه، سوریه  از مرحله جنگ سخت  و درگیری‌های شدید تروریستی ،وارد فاز سیاسی حل بحران شده و زمینه  برای بازگرداندن ثبات در سوریه  فراهم شده است، با این حال این روند  به حمایت جدی سازمان ملل و کشورهای خواهان صلح و امنیت، در همه زمینه ها نیاز دارد. سخنان نماینده ایران در نشست شورای امنیت ناظر برهمین دید گاه است.

تخت روانچی: شورای امنیت باید اسرائیل را وادار به پایان تجاوز به سوریه کند

کلیدواژه