اسد 04, 1395 17:46 Asia/Kabul

وزیر سابق اقتصاد افغانستان می گوید برنامه های صندوق بین المللی پول در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی ،مطابق با شرایط افغانستان نبود .

گفتگو با داکتر محمد امین فرهنگ،وزیر سابق اقتصاد افغانستان

سوال : وزارت مالیه به نمایندگی از حکومت افغانستان با صندوق بین المللى پول (IMF) روى برنامه سه ساله اصلاحات اقتصادى به توافق رسیده است . همکاری افغانستان با این صندوق در چه صورتی می تواند نتایج مثبت داشته باشد؟

جواب: افغانستان در سال 1965 عضو صندوق بین المللی پول شد که در آن وقت نرخ دلار در افغانستان یک دالر، 45 افغانی تثبیت شد و بعد از آن گفتند باید صندوق ذخیره ای در بانک مرکزی ایجاد گردد تا اگر عرضه و تقاضا به دالر در افغانستان تغییر کند با این صندوق ذخیره،توازن را در بازار حفظ کنند . اگر این موافقتنامه جدید هم ادامه همان موافقتنامه قبلی باشد حرکت خوبی هست زیرا در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی ، که من هم در حکومت بودم صندوق بین المللی پول بعضی از خواستهای خود را بالای ما تحمیل می کرد که با اوضاع اقتصادی ما تطابق نداشت و حتی چند بار من با این نماینده های این صندوق دچار اختلاف نظرهای جدی شدم. در شرایط فعلی ارزش قیمت افغانی در برابر دالر کاهش پیدا کرده است و اگر توافق نامه جدیدی مثل همان فیصله 1965 برای تعادل بخشیدن ارزش افغانی در مقابل دالر به وجود آید به بانک مرکزی افغانستان کمک می کند تا بتواند بدون مداخله مستقیم ، بازار را تنظیم کند که به مفاد دولت و سرمایه گزار افغانستان خواهد بود.

سوال: تمرکز اساسى این برنامه در بخشهاى اصلاحات اقتصادى ،مبارزه با فساد، فراهم سازى یک بستر مناسب براى سرمایه گذارى، سکتور خصوصى و حفظ ثبات مالى و اقتصادى کشور می باشد.نظر شما چیست؟

جواب: فکر می کنم تقاضاهای صندوق بین المللی پول همان برنامه های جامعه بین المللی در کنفرانس وارشا و دو ماه بعد در کنفرانس بروکسل است اما حکومت افغانستان تا به حال از تطبیق این برنامه ها عاجز مانده است و فکر می کنم صندوق بین المللی پول می خواهد در زودترین فرصت، کوتاهی ها را از بین ببرد تا اقتصاد افغانستان بتواند خود را با تمام قواعد صندوق بین المللی پول به حیث نظارت کننده و تنظیم کننده سیستم پولی جهان ، عیار بسازد.

کلیدواژه