میزان 08, 1400 12:40 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: طالبان با نافذ کردن قانون اساسی دوره ظاهر شاه در افغانستان سد دیگری در برابر به رسمیت شناخته شدن خود از سوی جامعه جهانی ایجا کردند.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: نافذ کردن قانون اساسی دوران شاهی از سوی طالبان گمانه زنی ها در مورد حرکت طالبان به سوی نظام متمرکز و انحصاری را افزایش داده است.

مدیر مسوول خبرگزاری اطلس افغانستان با اشاره به اینکه طالبان اعلام کرده اند این قانون به صورت موقت نافذ خواهد بود، گفت: از زمانی که طالبان در افغانستان مسلط شده اند از موقت بودن مسایل صحبت می کنند؛ کابینه موقت، ریاست ها و مناصب دولتی و قانون اساسی موقت اما عملا چشم اندازی از پایان این دوره موقت وجود ندارد و این در حال حاضر به عنوان یک چالش برای مردم افغانستان مطرح است.

وی افزود: قانون اساسی دوره ظاهر شاه مربوط به چندین دهه قبل است و مطابق با نیازهای امروز جامعه افغانستان نیست و مهمتر اینکه مبتنی بر یک سیستم پادشاهی تدوین شده است در حالیکه

قانون اساسی دوره جمهوری اسلامی در افغانستان با وجود نقص هایی که دارد از بهترین قانون های اساسی در این کشور است، هیچ مواد مخالف شریعت اسلامی هم در آن دیده نمی شود و طالبان از این منظر نمی توانند نقدی بر آن وارد کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان از بازگشت به قانون اساسی دوره ظاهر شاه به دنبال آن هستند که نظام متمرکز دوره شاهی را البته با تغییر نام بر افغانستان مسلط کنند و بازگشت به این قانون به نوعی مقدمه سازی برای آن حکومت متمرکز است، در غیر اینصورت همین قانون اساسی اخیر هم می توانست نافذ باشد تا طالبان در یک بازه زمانی مشخص اقدام به تدوین قانون اساسی جدید کنند.

مبلغ در رابطه با واکنش جامعه جهانی به این اعلام طالبان در حالیکه برای ایجاد حکومت فراگیر با فشارهایی هم مواجه بودند، اظهار داشت: طالبان در باب ایجاد حکومت فراگیر تاکنون ناکام بوده اند و نه تنها چشم اندازی از ایجاد چنین حکومتی مشاهده نمی شود بلکه به نظر می رسد که در مسیر مخالف آن حرکت می کنند نافذ شدن قانون اساسی دوره ظاهر شاه نیز حرکت در همین مسیر است بنابراین واکنش جامعه جهانی به این موضوع منفی خواهد بود.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان با این حرکت سد دیگری در برابر به رسمیت شاخته شدن خود ایجاد کردند، دنیا درک می کند که طالبان به دنبال انحصار و قومی کردن حکومت هستند و نقش مردم را در تعیین سرنوشت اجتماعی نادیده می گیرند به همین دلیل هم تلاش می کنند که مقدمات چنین فرایندی را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: افکار عمومی در دنیا با این حرکت طالبان مخالفت خواهند کرد اما برخی حکومت ها هم ناچارند به دلایل مختلف و از جمله مسایل انسان دوستانه تا حدی تعامل با طالبان را در پیش بگیرند زیرا بیشترین فشارهای اقتصادی به مردم افغانستان وارد می شود. از اینرو این احتمال وجود دارد که برخی کشورها بدون اینکه حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند در جهت کاهش فشارها از مردم، همکاری هایی با طالبان داشته باشند.

 

کلیدواژه