میزان 10, 1400 14:12 Asia/Kabul
  • انتقاد ایران از دو گانگی های حقوق بشری غرب
    انتقاد ایران از دو گانگی های حقوق بشری غرب

هرچند احترام به  حقوق بشر ، به عنوان یکی از فصل های مهم منشور ملل متحد  به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است؛  اما با وجود دوگانگی های غرب در این زمینه و استفاده سیاسی و ابزاری از این موضوع  ، حقوق بشر معنا و مفهوم حقیقی خود را از دست داده است .

رفتارهای متناقض غرب  درقبال حقوق بشر ، حاکی از این واقعیت  است که آنها در هر مقطعی که منافعشان اقتضا کند از این موضوع به عنوان یک ابزار سیاسی در قبال دیگر کشورها استفاده می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران در انتقاد از این دو گانگی ها در بیانیه‌ای که به  کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد؛  ضمن تاکید بر تعهد  خود به اصول و اهداف منشور سازمان ملل از جمله احترام به حقوق بشر، از دو گانگی های حقوق بشری غرب  انتقاد کرد .

این بیانیه با اشاره به وضعیت افغانستان یآورمی شود که  تهران با نگرانی جدی وضعیت مردم افغانستان، به ویژه افرادی را که  در داخل و کشورهای همسایه آواره شده‌اند و به شدت نیازمند حمایت بین المللی به ویژه برای مبارزه موثر با همه گیری کرونا هستند، دنبال می‌کند.

در این بیانیه همچنین آمده است که وضعیت افغانستان به وضوح چهره واقعی نه تنها آمریکا، بلکه کسانی را که دو دهه پیش به بهانه مبارزه با تروریسم و حمایت از حقوق بشر به این کشور جنگ زده حمله کرده‌اند، نشان می‌دهد.

امریکا با اشغال  افغانستان  سبب جنگ  و نا امنی و تروریسم و گسترس مواد مخدردر این کشور و منطقه  شد  . وضعیت فاجعه بار مردم افغانستان ، غزه ویمن هریک  نمونه ای غیر قابل انکار از دو گانگی های حقوق بشری غرب  است.

این کشورها در مقابل جنایات رژیم سعودی در یمن نه فقط سکوت مرگبار کرده اند، بلکه با فروش سلاح، جانیان سعودی را تقویت می کنند.عربستان با حملات هوایی به یمن و بمباران این کشور، تا کنون هزاران نفر را به خاک و خون کشیده و میلیون‌ها نفر دیگر را آواره کرده است؛ در حالیکه کشورهای مدعی حقوق بشر از جمله انگلیس ، امریکا و کانادا ،شریک جنایات در جنگ یمن هستند .  

کیفیت واکنش ها و مواضع این کشورها در قبال سرکوب و کشتار اعتراضات نژاد پرستانه در آمریکا واروپا و نقض  حقوق بومیان در کانادا و برخوردهای نژادپرستانه با اقلیت‌های قومی و مذهبی به‌ویژه مسلمانان؛ نمونه های دیگری از دو گانگی های  حقوق بشری در غرب است. این رفتارها براساس هیچ یک از موازین حقوق بشری و منشور سازمان ملل قابل توجیه نیست .

یک نمونه دیگر از سیاسی کاری های حقوق بشری غرب  علیه جمهوری اسلامی ایران را می توان در سکوت و عدم محکومیت تحریم های ظالمانه امریکا  علیه ایران  مشاهده کرد.  آمریکا با تحریم‌های غیر قانونی  خود بزرگترین ناقض حقوق مردم ایران بوده است . در بخشی از بیانیه ایران که در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل قرائت شد ،با انتقاد از تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی یکجانبه تصریح شده است که این اقدامات، جمهوری اسلامی ایران را از دسترسی به واکسن کرونا در زمان مناسب محروم کرد.

پارسا جعفری، نویسنده و کارشناس مسایل سیاسی در تحلیل پیامدهای ناشی ازدوگانگی مشمئزکننده حقوق بشری غرب  می گوید  : حقوق بشر از جمله مباحثی است که در صورت عدم برخورد سیاسی می‌تواند بهبود شرایط زندگی را برای افراد به ارمغان آورد؛ اما در جهان معاصر چنین رویکردی را شاهد نیستیم وکشورهای غربی به ویژه امریکا و اروپا  با بهره‌گیری ابزاری از این مبحث، جایگاه حقوق بشر را به شدت تنزل داده‌اند.

با وجود چنین کارنامه ای ،ابراز  نگرانی های غرب  در خصوص وضعیت حقوق بشر درکشورهای دیگر و صدور قطعنامه و بیانیه های سیاسی دراین موضوع ارزش و اعتباری ندارد، زیرا فقط  بدنبال  منحرف ساختن افکار عمومی از واقعیت ها است .  البته دو گانگی های غرب در موضوع  حقوق بشر از نگاه افکار عمومی جهان  پنهان نیست . به همین علت استمرار این دو گانگی ها سبب  افزایش بی‌اعتمادی به نهادهای حقوق بشری شده است .

 

کلیدواژه