میزان 11, 1400 10:45 Asia/Kabul
  • اظهارات عمران خان درباره اجبار آمریکا به پذیرش دولت طالبان
    اظهارات عمران خان درباره اجبار آمریکا به پذیرش دولت طالبان

نخست وزیر پاکستان اعلام کرد،با توجه به تردید و نا امیدی کاخ سفید،آمریکا دیر یا زود مجبور به پذیرش حکومت طالبان در افغانستان خواهد بود.

به گزارش رادیو دری؛ عمران خان  نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی " تی آر تی ورلد" ترکیه در پاسخ به سوالی درخصوص به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان افزود ، به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان از سوی اسلام آباد به تنهایی کافی نیست زیرا رها کردن مسئله افغانستان میتواند به فاجعه انسانی در این کشور منجر شود .

نخست وزیر پاکستان با اشاره به اهمیت نقش آمریکا، اروپا ، چین و روسیه در به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان تصریح کرد، باید یک استراتژی مشترک در قبال افغانستان دنبال شود شاهد نتایج مثبت آن در آینده  نمایان شود.

سخنان عمران خان درباره اجبار آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان توسط آمریکا در ادامه سیاست های حمایتی - صیانتی پاکستان ازاین گروه پس از ساقط کردن دولت محمد اشرف غنی و تسلط بر افغانستان است.

پس ازتسلط  گروه طالبان برکابل و بدست گرفتن قدرت توسط این گروه در افغانستان، مهمترین چالش طالبان عدم شناسایی رسمی ازسوی دیگر کشورها و نهادهای منطقه ای و بین المللی بوده است.

پذیرش رسمی حکومت طالبان در افغانستان از چنان اهمیتی برای مقامات این گروه برخوردار است که پس از ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از به مخاطره افتادن حقوق زنان در این کشور، آنان رعایت حقوق جامعه زنان از جمله تحصیل، آموزش و حضوردرعرصه کار را به اصل به رسمیت شناختن حکومت طالبان از سوی این اتحادیه مشروط کردند.

برای مقامت دولت طالبان کاملا مشخص است چنانچه حکومت  آنان در افغانستان به رسمیت شناخته نشود روند کمک های بین المللی به این کشور که بخش عمده بودجه را تشکیل می دهد قطع خواهد شد و اداره امور افغانستان برای حکومت طالبان با دشواری  های بسیاری مواجه می شود.

در چنین شرایطی این گمانه مطرح است که اگر دولت طالبان در افغانستان نتواند بودجه لازم برای اداره امور این کشور را تامین کند، ممکن است جامعه افغانستان به سمت هرج و مرج کشیده شود و حتی جنگ داخلی ناشی از نارضایتی از نیز بسیار محتمل خواهد بود. 

دولت پاکستان  با درک تبعات احتمالی ناشی از عدم به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان از جمله قطع کمک های بین المللی و عدم همکاری و تعامل جامعه جهانی با این گروه، درصدد راضی کردن کشورهای دیگر برای پذیرش رسمی حکومت  طالبان در افغانستان است.

این گمانه وجود دارد که شرایط موجود در افغانستان ناشی از به قدرت رسیدن طالبان در این  کشور گزینه مطلوب پاکستان است و این کشور نگران چالش های پایداری حکومت این گروه در افغانستان است که عدم به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه بین المللی به خصوص دولت های قدرتمند غربی از جمله این چالش ها است.   

بنابراین، مقامات پاکستان در توجیه ضرورت پذیرش رسمی حکومت طالبان در افغانستان به این نکته تاکید دارند که این گروه یک واقعیت انکار ناپذیر در جامعه این کشور است که پس از به قدرت رسیدن، مسئله  به رسمیت شناختن این گروه اجتناب ناپذیر شده است.

سخنان نخست وزیر پاکستان درباره اجبار آمریکا برای به رسمیت شناختن طالبان در حالی است که سخنگوی کاخ سفید آنرا به رفتارهای این گروه مشروط  کرده است.       

کلیدواژه