میزان 23, 1400 15:54 Asia/Kabul
  • چالش های طالبان برای جذب سرمایه گذاری
    چالش های طالبان برای جذب سرمایه گذاری

یکی از چالش های عمده گروه طالبان در افغانستان، جذب سرمایه گذاری برای حل مشکلات اقتصادی این کشور است. نتایج سفر هیات های طالبان به کشورهای مختلف نشان می دهد که هنوز این گروه در جلب کمکهای منطقه ای چندان موفق نبوده است.

یکی از مهمترین چالشهای طالبان برای جذب سرمایه گذاری های خارجی عدم شناسایی آن از سوی مجامع بین المللی است. از نظر حقوق بین المللی هر واحد سیاسی که مشروعیت داشته باشد ابتدا باید از سوی کشورهای مختلف مورد شناسایی رسمی و حقوقی قرار بگیرد که در چارچوب آن، همکاری های دوجانبه و چند جانبه شکل می گیرد. اگر چه در حال حاضر کشورهای مختلف هیات هایی را از طالبان می پذیرند و با آنها گفتگو می کنند اما از دیدگاه این کشورها، این دیدارها به معنای شناسایی طالبان نیست بلکه تعامل با این گروه است تا برخی توصیه ها به آنان گفته شود و در جهت ایجاد شرایط لازم برای شناسایی دولت موقت طالبان در افغانستان گام بردارند.

بهرام امیر احمدیان کارشناس مسایل منطقه و مدرس دانشگاه در تهران معتقد است:

طالبان برای داشتن  قدرت مشروع باید از شرایط شبه نظامی خارج شود، حزب تشکیل دهد. انتخابات برگزار کند و حقوق همه شهروندان افغان را برای زندگی سالم و امن تامین کند بنابراین ابتدا باید از وضعیت یک گروه شبه نظامی خارج و در اندازه های دولت فراگیر ظاهر شود.

بنا به اعلام سازمان ملل، درامد طالبان سالانه بالغ بر 300 تا یک میلیارد دلار است که بخش زیادی از ان را از طریق قاچاق مواد مخدر و جرم و جنایت به دست می آورد و این رقم در برابر هزینه های دولت افغانستان یک قطره در برابر دریاست. بنابراین، گروه طالبان ناچار به فعالیت برای جذب سرمایه است. زیرا پاکستان به عنوان حامی طالبان از شرایط اقتصادی مناسب برای دادن پول و سرمایه گذاری در افغانستان برخوردار نیست و کشورهای عربی حامی طالبان هم به دلیل نگرانی از واکنش های بین المللی حاضر به تامین نیازهای مالی طالبان نیستند. به همین دلیل سازمان ملل بارها در مورد وقوع فاجعه انسانی در افغانستان پس از حاکمیت طالبان براین کشورهشدار داده است. علاوه براین، از دیگر چالشهای فراروی طالبان برای جذب سرمایه نبود زیرساختهای لازم است که برای تامین آن ابتدا سرمایه گذاری کلانی لازم است که میزان پایداری و حفظ آنها با توجه به تداوم بحران و ناامنی در افغانستان مشخص نیست. 

به گفته آقای محمد قربان حق جو کارشناس مسایل افغانستان در این کشور، یکی از مهمترین چالشهای فرا روی سرمایه گذاری در افغانستان نبود زیرساختهای لازم برای تولید از جمله برق است که نشان می دهد این زیر ساختها یا تامین نشده و یا براثر درگیری و جنگ تخریب شده اند. 

در هر حال، در کنار چالش های متعدد طالبان برای حل مشکلات اقتصادی افغانستان از طریق جذب سرمایه، فعالیت گروه تروریستی داعش در افغانستان است که اخیرا حملات تروریستی خود را نیز شدت بخشیده است .اگرچه گروه طالبان همچنان مدعی است داعش خطری عمده محسوب نمی شود اما دامن زدن به ناامنی و خشونتهای خونین در افغانستان از سوی این گروه تروریستی می تواند سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در افغانستان ناامید و اصطلاحا فراری دهد. از اینرو در کنار تلاش طالبان برای شناسایی حاکمیت خود از سوی مجامع بین المللی برقراری امنیت در سراسر افغانستان به عنوان حاکم مسئولیت پذیر است. حملات خونینی که طالبان ضد دولت اشرف غنی انجام می داد اکنون مشابه آنها را گروه تروریستی داعش انجام می دهد که طالبان را با شرایط دشواری برای کنترل اوضاع روبرو می کند. 

کلیدواژه