تسلط نظامی طالبان به تنهایی نمی تواند در افغانستان امنیت بیاورد
(last modified Sun, 31 Oct 2021 09:50:14 GMT )
عقرب 09, 1400 14:20 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: تسلط نظامی طالبان به تنهایی در افغانستان امنیت نمی آورد و این کشور وقتی می تواند به امینت دست پیدا کند که علاوه بر مشارکت سیاسی همه اقشار، توجه به رونق اقتصادی هم مد نظر باشد و تا زمانی که حکومت در افغانستان به رسمیت شناخته نشود مشکلات همچنان باقی است.

گل محمد مختاری، کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: یکی از اساسی ترین نیازهای هر جامعه بخصوص افغانستان که در طول چهار دهه از ناامنی رنج می برد، امنیت است که تا هنوز در افغانستان آن امنیت لازم تحقق پیدا نکرده و مردم از وضعیت فعلی احساس نگرانی می کنند.

وی در ادامه افزود: عامل اصلی ناامنی های فعلی ریشه در مسائل سیاسی دارد که در این حوزه مشکلات زیادی وجود دارد و تا زمانی که حکومت فراگیر که همه اقوام و مذاهب در آن حضور نداشته باشند، شکل نگیرد نمی توان به امنیت پایدار در افغانستان امیدوار بود و ناامنی ها در افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت و حتی امکان تشدید ناامنی ها نیز وجود دارد.

این کارشناس افغان مشکلات اقتصادی را هم عامل مهم دیگر ناامنی در افغانستان برشمرد و گفت: مردم دچار ناامنی شدید اقتصادی هستند، وقتی مردم در فقر مطلق به سر می برند، برای پیدا کردن یک لقمه نان دست به هر کاری می زنند و در حال حاضر مردم دچار ناامنی شدید اقتصادی شده اند و دست به مهاجرت گروهی زده اند.

گل محمد مختاری اظهار داشت: امیدواریم که طالبان به عوامل ناامنی های سیاسی و اقتصادی توجه داشته باشند و اگر این دو عامل مورد توجه قرار بگیرد می تواند در کاهش ناامنی ها موثر باشد.  

وی در ادامه خود سری های برخی از اعضای طالبان را از دیگر عوامل ناامنی های فعلی برشمرد و گفت: طالبان آنچه که اعلام می کنند با آنچه در وضعیت جامعه صورت می گیرد بسیار تفاوت دارد و همچنین برخی اعضای طالبان خود سری های در سطح جامعه دارند که این هم باعث ناامنی شده است.

مختاری اظهار داشت: تسلط نظامی طالبان به تنهایی نمی تواند در افغانستان امنیت بیاورد و این گروه وقتی می تواند به امنیت دست پیدا کند که علاوه بر مشارکت سیاسی همه اقشار، توجه به رونق اقتصادی هم مد نظر باشد و امنیت سیاسی و اقتصادی وقتی می تواند بوجود بیاید که جامعه جهانی و همسایگان افغانستان طالبان را به رسمیت بشناسند و تا زمانی که حکومت در افغانستان به رسمیت شناخته نشود مشکلات همچنان باقی است.

کلیدواژه