عقرب 24, 1395 19:34 Asia/Kabul
  • تلاش مشرف برای بازگشت به عرصه سیاسی پاکستان

جنرال پرویز مشرف رئیس جمهوری پیشین پاکستان می کوشد بار دیگر به عرصه قدرت سیاسی در این کشور بازگردد.

پرویز مشرف به تازگی با برخی اعضای ارشد حزب جنبش متحده قومی (M Q M) پاکستان دیدار و درباره اتحاد حزبی و همچنین رهبری حزب جنبش متحد قومی گفت و گو کرد. رئیس جمهوری پیشین پاکستان در این دیدار مدعی شد، به دلیل برخورداری از محبوبیت مردمی می تواند برای حزب جنبش متحده قومی طرفداران بیشتری جذب کند.

مشرف افزود،می تواند حزب جدید" پاک سرزمین" را نیز متقاعد کند که به جنبش متحده قومی ملحق شود.

چند ماه پیش و پس از اظهارات ضدپاکستانی "الطاف حسین" رییس لندن نشین حزب جنبش متحده قومی پاکستان،بسیاری از اعضای این حزب از سخنان الطاف حسین برائت جستند. "مصطفی کمال" از اعضای سابق حزب جنبش متحده قومی پس از جدایی از این گروه ، حزب"پاک سرزمین " را تاسیس کرد.

پرویز مشرف که در حال حاضر ریاست یکی از شاخه های حزب مسلم لیگ را برعهده دارد ،به دنبال آن است تا از بحران رهبری در حزب جنبش متحده قومی استفاده کند و آن را با حزب" پاک سرزمین "ادغام کند و خود در راس این دو حزب قرار گیرد.

جنرال مشرف در سال 1999 با کودتای نظامی ، در پاکستان به قدرت رسید و تا 2007 همزمان فرماندهی ارتش این کشور را نیز برعهده داشت. وی دراگوست سال 2008 و چند ماه پس از پیروزی حزب مردم در انتخابات پارلمانی پاکستان ، مجبور به کناره‌گیری شد و از آن زمان تا کنون در دبی و لندن زندگی می‌کند.

مشرف در مارس 2013 با هدف شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور به اسلام آباد بازگشت اما با بحران هایی نظیر حبس خانگی ، احضار به دادگاه و صدور برخی احکام قضایی علیه خود روبرو شد .

سوء استفاده از قدرت و اعلام حالت فوق العاده در پاکستان در سال 2007 ، تعلیق غیرقانونی برخی اعضای دیوانعالی ، دخالت در ترور بی نظیر بوتو رهبر سابق حزب مردم مطابق گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل و صدور دستور حمله به شماری از طلاب مسجد لعل ، از جمله اتهامات مشرف در دستگاه قضایی این کشور است . پرویز مشرف پس از یک سال حضور دوباره در پاکستان ، به بهانه معالجه و ادامه درمان ، علیرغم برخی محدودیت های قضایی ، از این کشور خارج شود. ادامه حضور مشرف در پاکستان می توانست وی را معرض زندان قرار دهد . وی در یکسال حضور در پاکستان با حکم بازداشت مواجه شد اما با ارائه وثیقه به زندان نرفت. وکلای مشرف هم با نفوذ خود در دستگاه قضایی پاکستان تاکنون رسیدگی به پرونده های وی را به تاخیر افکنده اند.

در چنین شرایطی ، بازگشت مشرف به عرصه سیاسی پاکستان به دلایل مختلف از جمله وجود پرونده های اتهامی مهم علیه وی و عدم محبوبیت در میانن مردم و گروه های سیاسی که داعیه رهبری انان را دارد ، تاحدودی غیر ممکن است. به خصوص که محمد نواز شریف و حزب وی خصومتی دیرینه با مشرف دارند. کودتای حدود حدود هفده سال پیش مشرف علیه نواز شریف موجب شد نخست وزیر پاکستان همه روزنه ها را برای بازگشت مشرف به قدرت سیاسی در پاکستان مسدود کند. اگر مشرف برای مشارکت در قدرت به پاکستان بازگردد ، سرنوشتی مشابه بازگشت وی در سال 2013 تکرار خواهد شد . البته ممکن است این بار دادگاه های این کشور در روند رسیدگی به پرونده های مشرف ، احکام بدون بدون وثیقه صادر کنند و مشرف ، راهی زندان شود .