قوانین تازه طالبان برای رسانه های افغانستان کلی گویی است و چالش های زیادی ایجاد خواهد کرد
(last modified 1400-09-02T10:55:51+00:00 )
قوس 02, 1400 15:25 Asia/Kabul

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان گفت: قانون برای هر نظامی خوب است و این که طالبان به سمت قانون مند شدن رسانه ها حرکت کنند کار خوبی است ولی این قانون 8 ماده ای طالبان برای رسانه ها، قابل تفسیر توسط هر فردی است و در نتیجه نمی توان به عنوان یک قانون برای رسانه ها از آن نام برد.

سید احمد موسوی مبلغ رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد قوانین وضع شده از سوی گروه طالبان برای رسانه ها در افغانستان گفت: البته قانون برای هر نظامی خوب است و این که طالبان به سمت قانون مند شدن رسانه ها حرکت کنند کار خوبی است و حس خوبی به اهالی رسانه دست می دهد و باید آن را مثبت ارزیابی کرد، ولی وقتی از قانون بحث می شود معنای آن این نیست که چند قانون کلی رابتوان قانون حساب کرد و چیزی که طالبان در حال حاضر انجام داده اند نوعی آنارشیسم است که به حرکت های غیر قانونی بیشتر دامن می زند.

وی تصریح کرد: مجموع مواد 8 گانه ای که طالبان برای رسانه های صادر کرده اند، یک سری موارد کلی است که هر کسی می تواند به سلیقه خود آن را عملی و تفسیر کند و زمانی که ما از قانون صحبت می کنیم باید تمام مواد جزیی تشریح شود و وظیفه رسانه ها و وظایف حکومت در قبال رسانه ها نیز مشخص باشد.

این فعال رسانه ای اظهار داشت: در قانون باید هم وظیفه رسانه ها مشخص باشد و هم وظایف حکومت در قبال رسانه ها و این گونه نیست که حکومت هیچ وظیفه ای نداشته باشد.

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان تاکید کرد: در قانون 8 ماده ای طالبان اشکال بزرگی که وجود دارد، این است که این قانون کلی گویی و قابل تفسیر توسط هر فردی است و درنتیجه نمی توان به عنوان یک قانون برای رسانه ها از آن نام برد و این نه تنها باعث بهبود وضعیت رسانه ها در افغانستان نخواهد شد بلکه مشکلات فروانی را نیز برای رسانه ها ایجاد خواهد کرد.

موسوی مبلغ بیان داشت: با توجه به طیف های مختلف فکری و سیاسی که در میان طالبان وجود دارد، این قانون فرصتی را برای برخوردهای سلیقه ای ایجاد خواهد کرد که هر کس طبق برداشت خود از شریعت با رسانه ها برخورد کند.

وی ادامه داد: الان هم با این قانون 8 ماده ای طالبان، یک فرصتی برای اعضای مختلف این گروه ایجاد شده است و طالبان با برخورد های سلیقه ای رسانه ها را با چالش مواجه خواهند کرد و متاسفانه در حال حاضر افق روشنی برای رسانه ها در افغانستان وجود ندارد.

کلیدواژه