رایزنی هیات طالبان با اتحادیه اروپا در قطر
(last modified 1400-09-08T15:44:07+00:00 )
قوس 08, 1400 20:14 Asia/Kabul
  • رایزنی هیات طالبان با اتحادیه اروپا در قطر
    رایزنی هیات طالبان با اتحادیه اروپا در قطر

نمایندگان اتحادیه اروپا و طالبان در دوحه قطر درباره ارسال کمکهای انساندوستانه به افغانستان تبادل نظر کردند.

 وزارت امور خارجه دولت طالبان با تایید پایان مذاکرات دوروزه میان هیأت‌ طالبان و اتحادیه اروپا در دوحه قطر، از توافق دوطرف برای تاسیس یک دفتر برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در کابل خبرداد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه دولت طالبان گفت: در این مذاکرات دو طرف درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، خروج مصون کسانی که قصد سفر به خارج از افغانستان را دارند و امنیت و بهداشت بحث شد.

وی افزود: هیأت طالبان هم در این مذاکرات از اتحادیه اروپا خواسته مسایل سیاسی را از کمک‌های بشردوستانه جدا کند.

حضور هیات طالبان در قطر برای برگزاری مذاکره با هیات آمریکایی فرصتی شد تا نمایندگان طالبان رایزنی هایی نیز با برخی مقامات اروپایی داشته باشند.

 گفتگو با نمایندگان اتحادیه اروپا مستقر دردوحه و «مارتین لانگدن» کاردار هیئت نمایندگی انگلیس در افغانستان که بعد از سقوط کابل توسط طالبان در  قطر مستقر شده است،از جمله رایزنی های هیات طالبان در دوحه بوده است. 

دولت طالبان که در حال حاضر با چالش های بزرگی در مسیر حکومتداری در افغانستان مواجه شده است، درصدد جلب کمک های بشر دوستانه برای عبور از چالش اقتصادی در این کشور است.

برغم آنکه طالبان تا پیش از به قدرت رسیدن درافغانستان در اوت2021، در چارچوب ایدئولوژی اعلامی خود، همکاری با غرب را  مورد مذمت قرار میداد، اما در  شرایط کنونی بخشی از راه برون رفت از چالش های متنوع در افغانستان را جلب کمک و همکاری کشورهای غربی می دانند که می تواند بخشی از رویکردهای تضاد گونه طالبان قبل و بعد ازقدرت  را به نمایش بگذارد.     

درخواست کمک های بشر دوستانه از اتحادیه اروپا و انفکاک این بخش از مسائل سیاسی نشان می دهد که طالبان خواستار حمایت و کمک غربی ها برای پایدار شدن حکومت این  گروه در افغانستان است و  این کمک ها را در شرایط فعلی بشدت ضروری می دانند. 

  طرح آزادی اموال بلوکه شده افغانستان در دیدارسرپرست وزارت خارجه دولت طالبان با کاردار دفتر نمایندگی انگلیس در افغانستان که در دوحه مستقر است، از جمله مطالبات اساسی این گروه از آمریکا و اروپا برای تامین منابع مالی نیاز برای اداره  افغانستان است.

از نظر دولت طالبان تا زمانی که اموال و دارایی های افغانستان در کشورهای غربی ازاد نشود، چالش تامین مالی برای این گروه حل نخواهد شد و ممکن است دولت طالبان با چالش نارضایتی های گسترده سیاسی و اجتماعی روبرو شود.    

در راستای درخواست برای کمک های اقتصادی به افغانستان، دولت طالبان از اتحادیه اروپا همچنین خواسته تا در توسعه فرودگاه ها به این کشور کمک بکند تا از این طریق، حمل و نقل  کالا و مسافر در افغانستان توسعه پیدا کند.

در شرایطی که کشورهای غربی به خصوص آمریکا با استناد به مسائل سیاسی، با مسدود کردن دارایی های افغانستان، دولت طالبان را در تنگنا قرار داده است، این گروه تلاش دارد تا غربی ها را ترغیب کند که با تفکیک مسائل سیاسی و  بشردوستانه، کمک های خود به افغانستان را در این چارچوب تعریف کنند.

اگر چه دولت طالبان برغم تحقق نبخشیدن به وعده های خود برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، مدعی فراهم کردن مقدمات شناسایی رسمی این گروه توسط جامعه جهانی است اما کشورهای مختلف به خصوص غربی ها حاضرنیستند در وضعیت کنونی، طلبان را به رسمیت بشناسند.        

تشکیل دولت فراگیر و کمک‌های بشردوستانه؛ محور گفتگوی هیات طالبان با اتحادیه اروپا در قطر

کلیدواژه