قوس 10, 1400 12:22 Asia/Kabul
  • اذعان به شکست اطلاعاتی بریتانیا در افغانستان
    اذعان به شکست اطلاعاتی بریتانیا در افغانستان

«ریچارد مور»، رئیس سرویس جاسوسی خارجی بریتانیا موسوم به «ام آی 6 » در مصاحبه ای اذعان کرد که ارزیابی از پیشرفت طالبان در افغانستان در تابستان سال جاری کاملا نادرست بود، با این حال وی سقوط کابل را به عنوان یک "شکست اطلاعاتی" رد کرد.

مور در این زمینه گفت: « ارزیابی سرعتی که طالبان کنترل کابل را همزمان با خروج نیروهای نظامی بریتانیا و آمریکا از افغانستان به دست گرفت، کاملا نادرست بود. اما نباید این مساله را به ناکامی و شکست اطلاعاتی تعمیم داد. هیچ یک از ما سرعت سقوط کابل به دست طالبان را پیش بینی نکرده بودیم.»

اظهارات و ادعاهای رئیس ام ای 6 درباره ارزیابی سقوط دولت مرکزی افغانستان و روی کار آمدن طالبان فرافکنی سازمان های اطلاعاتی غرب به ویژه ام آی 6 بریتانیا و سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) آمریکا به شمار می آید. ریچارد مور، رییس ام ای 6 در این زمینه ادعای عجیبی را نیز مطرح کرده است و آن این که اگر سازمان های اطلاعاتی، هر یک از اعضای شورای طالبان را جذب کرده و آنها را به عنوان مامور مخفی به کار گرفته بودند، باز هم نمی‌شد سقوط کابل را پیش‌ بینی کرد، زیرا به ادعای وی، طالبان هم از آن اطلاعی نداشتند.

این ادعای رئیس ام آی 6 دور از واقعیت به نظر می رسد. در واقع طالبان پس از امضای توافقنامه فوریه 2020 با آمریکا که طبق آن، نیروهای غربی باید تا مه 2021 از افغانستان خارج می شدند، روند پیوسته و برنامه ریزی شده ای را برای سیطره تدریجی بر نقاط مختلف افغانستان و در نهایت تصرف کابل آغاز کرده بودند. مساله اینجاست که سازمان های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا تلقی و درک درست و واقع بینانه ای از سرعت پیشروی طالبان نداشتند. جو بایدن  رئیس جمهوری آمریکا در  ژوئیه 2021 دستور خروج فوری و حتی عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان برای رهایی از وضعیت بن بست آمریکا در افغانستان را صادر کرد. به دنبال آن، ناتو نیز به ناچار دستور خروج نیروهای کشورهای عضو این سازمان نظامی از افغانستان را صادر کرد. متحدان اروپایی واشنگتن از جمله بریتانیا با خروج عجولانه از افغانستان مخالف بوده و این امر را موجب بروز هرج و مرج در این کشور و سلطه طالبان می دانستند. سازمان ها و نهادهای اطلاعاتی و نظامی آمریکا و نیز بریتانیا براین گمان بودند که از زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان، بین دو ماه تا دو سال زمان خواهد برد تا طالبان بتواند بر این کشور سیطره یابد. درحالی که پس از اعلام زمان خروج نهایی نیروهای آمریکایی از افغانستان از سوی جو بایدن یعنی 31 اوت/9سنبله، عملیات طالبان در نقاط مختلف افغانستان در قالب مذاکره برای تسلیم نیروهای ارتش و پلیس افغانستان و تصرف ولایت های مختلف سرعتی دو چندان پیدا کرد ودر نهایت طالبان توانستند در نیمه اوت 2021 کابل را اشغال و دولت مرکزی را سرنگون کنند. اظهارات و ادعاهای رئیس ام آی 6 نیز صرفا برای توجیه ناکامی اطلاعاتی غرب در افغانستان بیان شده است.

«بل راژیو»، کارشناس نظامی می گوید: فرماندهان ارتش و اطلاعات آمریکا مسئول بزرگ‌ ترین شکست اطلاعاتی از سال 1968 هستند و سوالی که برای ما پیش می‌آید این است که طالبان چگونه این حمله گسترده را برنامه ریزی کرد و با وجود حضور نیروهای آمریکایی، سازمان اطلاعات مرکزی و آژانس اطلاعات نظامی و مرکز اطلاعات ملی، نیروهای طالبان چگونه توانستند نقشه‌های خود را اجرا کنند.

بی تردید، بعد از آمریکا، مسوولیت چنین شکست بزرگ اطلاعاتی متوجه بریتانیاست که همواره دوشادوش آمریکایی، در جنگ های پس از 11 سپتامبر 2001 در افغانستان و عراق حضور داشتند. 

سرعت سقوط کابل قابل پیش‌بینی نبود

کلیدواژه