قوس 22, 1400 19:45 Asia/Kabul
  • بحران انسانی بی سابقه در افغانستان
    بحران انسانی بی سابقه در افغانستان

یک مقام برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، بحران انسانی در افغانستان را بی سابقه توصیف کرد.

"مری الن مک‌گروارتی"، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید در دوره فعالیت بیست ساله اش با این نهاد، هیچگاه شاهد آشکار شدن و گسترش بحران انسانی با سرعت و مقیاسی که اکنون در افغانستان وجود دارد، نبوده است.

وی در گفتگو با رسانه ها گفت:  خشک‌سالی و جنگ‌های اخیر، در حال شکل دادن سونامی فقر در افغانستان است.

براساس برنامه‌ریزی‌ها، برنامه جهانی غذا در نظر دارد در  سال ۲۰۲۲ میلادی برای حدود ۲۳ میلیون شهروند افغانستان کمک‌های غذایی تهیه کند.پس ازتسلط دوباره طالبان و اعمال محدودیت‌ها، افغانستان با بحران اقتصادی - اجتماعی روبه‌رو شده است.

در چهار ماه گذشته که طالبان زمام امور در افغانستان را برعهده گرفته است، بارها نهادهای مختلف بین المللی از جمله برنامه جهانی غذا درباره وقوع بحران انسانی در این کشور هشدار داده اند.

سخنان مدیر برنامه جهانی غذا درباره اینکه در بیست سال اخیر، بحران انسانی با سرعت و مقیاسی که درافغانستان در حال وقوع است، مشاهده نکرده به گونه ای  زنگ خطر را برای جامعه جهانی بصدا در آورده است. 

تجربه نشان داده است که هر گاه کشوری در هر نقطه جهان دچار بحران شود تبعات آن بترتیب همسایگان،کشورهای منطقه و جامعه جهانی را متاثر خواهد کرد.

بنابراین، هشدار مدیر برنامه جهانی غذا درباره وقوع بحران انسانی بی سابقه در افغانستان که پیشتر نیز این نهاد  ودیگر سازمان های بین المللی در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند، باید به دستور کاری جدی برای جامعه بین المللی تبدیل شود تا در چارچوب نشست های مشترک کمک به افغانستان، راههای پیشگیری و غلبه بر بحران انسانی در این کشور را بررسی و در چارچوب  تشکیل یک کمیته اجرایی، مصوبات را عملی کنند.

قطع کمک ها پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، توقف همکاری سیاسی کشورهای مختلف با دولت طالبان پس از سقوط حکومت اشرف غنی، بلوکه شدن دارایی های افغانستان توسط آمریکا، خارج شدن سرمایه ها از افغانستان وهمچنین افزایش مخاطرات برای اقتصاد ملی از جمله دلایل عمده ای است که این کشور را در مسیر یک بحران انسانی بی سابقه قرار داده است.

مهمترین بعد بحران انسانی در افغانستان، گرسنگی وکاهش شدید دسترسی مردم  به خصوص اقشار فقیر این کشوربه  مواد غذایی است که سبب شده تا حتی برخی نهادهای بین المللی درباره تاثیر تداوم این شرایط و وقوع قحطی در افغانستان هشدار بدهند.   

پیش‌تر سازمان ملل هشدار داده بود که اگر به وضعیت افغانستان رسیدگی نشود، ۹۷ درصد شهروندان این کشور تا میانه سال ۲۰۲۲ میلادی زیر خط فقر می‌روند.  

«دیوید بزلی»، از مقامات برنامه جهانی غذا می گوید،

نزدیک به نصف جمعیت افغانستان با بحران گرسنگی شدید روبرو هستند. مردم افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند و اگر این کمک ها انجام نشود این کشور به یک بحران بزرگ بشری تبدیل خواهد شد.  

افغانستان علاوه بر آنکه با خطربزرگ گرسنگی و کمبود مواد غذایی مواجه است،در بخش بهداشت نیز به دلیل عدم تامین منابع مالی مورد نیاز با معضل عدم پرداخت حقوق کارکنان و همچنین تهیه دارو و تجهیزات مورد بیمارستان ها روبرو شده است که چنانچه کمک جهانی در این خصوص صورت نگیرد،بخش دیگری از بحران انسانی در بخش سلامت و بهداشت نیز گریبانگیر این کشور خواهد شد.

افغانستان با بدترین بحران انسانی مواجه است     

کلیدواژه