قوس 28, 1400 14:28 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: اشرف غنی در تصمیم گیری های کلان سیاسی قدرت و اجازه تصمیم گیری نداشت، توافق سیاسی آمریکا با طالبان و تغیر موضع آمریکا در قبال دولت افغانستان منجر به خروج اشرف غنی از کشور شد.

سید حبیب حسینی استاد دانشگاه و کارشناس افغان در امور سیاسی ضمن اشاره به اظهارات اخیر حمدالله محب مشاور سابق امنیت ملی افغانستان مبنی بر علت فرار اشرف غنی از افغانستان گفت: اشرف غنی در تصمیم گیری های بزرگ سیاسی قدرت و اجازه تصمیم گیری نداشت و بعد از مذاکرات صلح در قطر ما شاهد تغیر سیاست آمریکا در قبال افغانستان و دولت غنی بودیم.

وی تصریح کرد: تغیر سیاست آمریکا و نزدیک شدن به طالبان در نهایت به امضای توافقنامه دوحه منجر شد و توافق سیاسی آمریکا با طالبان و تغیر موضع این کشور در قبال دولت افغانستان منجر به خروج اشرف غنی از کشور شد.

حسینی افزود: هر چند توافقنامه دوحه از نظر حقوقی نقایص فروانی داشت و باید چنین توافقی میان دو دولت انجام می شد در حال که طالبان و آمریکا بودند که در قطر به توافق رسیدند و این نمی تواند اعتبار چندانی داشته باشد ولی در حقیت این موافقتنامه بر حسب منافع امریکا امضاء شد و هیچ سهمی برای دولت افغانستان داده نشد.

این کارشناس افغان اظهار داشت: اشرف غنی وقتی منافع خود را در خطر دید تصمیم گرفت که از آمریکا انتقام بگیرید.

لازم به ذکر است که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی دولت پیشین افغانستان جزییاتی از آخرین روزها و ساعات پیش از مسلط شدن طالبان بر کابل، از جمله فرار اشرف غنی را روایت کرد.

محب درباره فرارش از ارگ افغانستان توضیح داد: با اشرف غنی به این تصمیم نهایی رسیده بودیم که در صورت رسیدن جنگ به کابل و ورود طالبان به پایتخت، رئیس جمهور از ارگ خارج شود.

وی مدعی شد که در مورد خروج  غنی از افغانستان هیچ مشورت و هماهنگی با طرف آمریکا صورت نگرفته بود.

در تاریخ ۱۵ آگوست ۲۰۲۱، اشرف غنی و شماری از کارمندان ارشد ارگ که محب نیز شامل آن بود، سوار بر هیلیکوپتر‌ها کابل را ترک کردند.

محب در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفت که تصمیم خروج غنی از کابل زادۀ رویدادها و جریانات سه سال گذشته بود و صرفا به روز سقوط منوط نمی‌شد و تصمیم خروج وی از افغانستان «صد در صد» به سود افغانستان بوده است.

این سیاستمدار افغان مدعی شد: آنچه برای غنی در لحظات پایانی قدرتش اهمیت داشت، جلوگیری از جنگ داخلی و تجزیه افغانستان بوده و وی تلاش داشته که وقوع حوادث برای این اساس باشد.

محب در بخش دیگری از سخنان خود بر زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ پیشین آمریکا در امور مصالحۀ افغانستان، تاخت و بار مسوولیت وضعیت پیش آمده در افغانستان را بر گردن وی انداخت.

وی گفت: خلیلزاد دست طالبان را گرفت به کابل آورد.

محب تاکید کرد که خلیلزاد از زمان شروع مذاکرات با طالبان بارها اعلام کرده بود مذاکره چند ضلع داشته و تنها در صورتی توافق حاصل خواهد شد که همه اضلاع از جمله گفت‌وگوهای صلح دولت افغانستان و طالبان به نتیجه برسد

مشاور امنیت ملی پیش افغانستان در ادامه گفت: در حال حاضر و پس از تحولات اخیر اگر کسی روایت خلیلزاد را باور کند، این موضوع تعجب آور خواهد بود.

کلیدواژه