قوس 28, 1400 14:33 Asia/Kabul
  • تاملی بر نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان
    تاملی بر نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان

هفدهمین نشست فوق العاده نمایندگان سازمان همکاری اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران با هدف بررسی تحولات کنونی افغانستان امروز یک شنبه در اسلام آباد (پایتخت پاکستان) آغاز شده است .

نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در پاکستان از چند جهت قابل توجه و تامل است .
اول اینکه  کشورهای اسلامی همچنان به موضوع افغانستان توجه دارند و می کوشند با همکاری با هم از رنج و سختی مردم این کشور بکاهند.

در ماههای اخیر با تسلط گروه طالبان بر افغانستان مشکلات این کشور بیشتر شده و به رغم درخواست  نهادهای مردمی از محافل غربی برای گشایش در شرایط اقتصادی و مالی افغانستان، مشکلات و معضلات این کشور در حال افزایش است

به گونه ای که سازمان ملل متحد بارها در مورد بروز فجایع انسانی در افغانستان هشدار داده است .در این شرایط برگزاری نشست رسیدگی به مشکلات افغانستان‌ با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی نقطه امیدی برای مردم افغانستان جهت حل برخی از مشکلاتشان است . 

دوم آنکه نشست کشورهای اسلامی در مورد افغانستان‌ اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام را برای حل یکی از چالشهای مهم اسلامی به نمایش می گذارد.در حالی که کشورهای غربی از جمله آمریکا با نادیده گرفتن بحران انسانی افغانستان موجب نگرانی جامعه جهانی از بروز فاجعه انسانی در این کشور شده است کشورهای اسلامی با اعزام نماینده خود به اجلاس پاکستان جلوه ای از همکاری اسلامی را برای کمک به برون رفت افغانستان از بحران کنونی به نمایش گذاشتند.


سومین اهمیت نشست پاکستان حضور نمایندگان طالبان است .هرچند دولت اسلام آباد اعلام کرده است که این اجلاس با هدف شناسایی حاکمیت طالبان برافغانستان برگزار نمی شود اما فرصت مناسبی برای این گروه است تا با پاسخ دادن به نگرانیهای کشورهای اسلامی در مورد مسایل مختلف از جمله تشکیل دولت فراگیر و رعایت حقوق شهروندان افغان بخصوص زنان زمینه همکاری بین المللی را با طالبان فراهم کنند.

این بدان معنا است که کشورهای اسلامی هم در عمل نشان داده اند تا نگرانیهایشان در مورد آینده تحولات افغانستان رفع نشود همچنان موضوع شناسایی حاکمیت طالبان بر افغانستان را به تعویق خواهند انداخت .پیامد آن نیز ادامه مشکلات افغانستان و ناتوانی طالبان در حل انها خواهد بود .


موضوع چهارم در مورد نشست افغانستان در پاکستان در ارتباط با جایگاه افغانستان به عنوان یک واحد سیاسی با علایم و مشخصه های بین المللی از جمله پرچم ،قانون اساسی مشخص و مسولیت پذیری در برابر مردم این کشور، محافل منطقه ای و بین المللی است .

از این رو حضور طالبان با پرچم ملی افغانستان در نشست اسلام اباد در ظاهر بیانگر پذیرش این مسولیت است اما مهم ،عملیاتی شدن وعده های طالبان برای تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام مذاهب  و جریانهای سیاسی است .
در هر حال، نشست های افغانستان با تلاش پاکستان زمانی می تواند نتیجه بخش باشد که اقدام اسلام اباد برای تثبیت حضورش در افِغانستان تلقی نشود،زیرا اخیرا رقابتهای منطقه ای با پاکستان از جمله از سوی هندوستان برای تقویت حضور خود در افغانستان شدت گرفته است که می تواند تاثیر منفی بر اوضاع افغانستان داشته باشد.

 

 

کلیدواژه