جدی 11, 1400 20:17 Asia/Kabul
  • برنامه بلندمدت چین برای حضور و نفوذ در افغانستان
    برنامه بلندمدت چین برای حضور و نفوذ در افغانستان

وزارت امور خارجه چین از گفت‌وگوی مقامات این کشور با سران طالبان درباره مشارکت پکن در بازسازی اقتصادی افغانستان خبر داد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، این نشست به منظور اجرای توافقی که میان وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و ملا عبدالغنی برادر، معاون اول نخست وزیر طالبان سال گذشته در دوحه به امضا رسیده بود، برگزار شده است.
دولت موقت طالبان با تأیید این خبر اعلام کرد، رییس اداره سیاسی وزارت امور خارجه با رییس بخش آسیای وزارت خارجه چین روی موضوعات مختلف، از جمله بازسازی اقتصادی افغانستان و مسایل بازرگانی به صورت آنلاین گفتگو  کرده است.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین درباره مشارکت این کشور در بازسازی افغانستان در چارچوب گفتگوی دولت طالبان با مقامات پکن، در راستای برنامه بلند مدت چین برای شروع دوره تازه ای از حضور و نفوذ در افغانستان دراین کشور پس از به قدرت رسیدن طالبان است.

چین که در دو دهه اشغال افغانستان توسط آمریکا و ناتو، در روند بازسازی افغانستان حضور داشت، خواهان ادامه همکاری ها با این کشور در دوره حاکمیت طالبان در بخش های مختلف است.

چین که در سالهای اشغال افغانستان در بخشی از روند بازسازی افغانستان نقش داشته است، ادامه همکاری ها با این کشور را در دوره حاکمیت طالبان، در چارچوب راهبردهای منطقه ای خود می داند و تعامل با این گروه را در شرایطی که آمریکا از افغانستان خارج شده است، فرصتی اقتصادی و امنیتی برای خود می داند.  

بی ثباتی در افغانستان ممکن است، منافع چین در آن کشور و همچنین  برنامه، اهداف و منافع پکن در سطح منطقه ای را به خطر بیاندازد.

بنابراین مقامات دولت چین به رغم وجود برخی مخالفت های داخلی در افغانستان در قبال حاکمیت طالبان، اما همکاری با این گروه را رد نکرده اند و تمایل دارند با طالبان در این کشور همکاری کنند. به خصوص آنکه چین در قالب ابرپروژه یک کمربند-یک جاده که آسیای جنوبی نیز بخشی از آن محسوب می شود، به همکاری افغانستان و ثبات در این کشور نیاز دارد.   

البته چین در هفته های نخست تسلط طالبان بر کابل، ضمن تاکید بر لزوم برخورد این گروه با ناامنی و تروریسم در افغانستان، تشکیل دولتی فراگیر را با مشارکت همه اقوام در این کشور خواستار شده بود.

وانگ یی  وزیر خارجه چین در نشست ویدیویی رهبران گروه ۲۰ درباره مساله افغانستان با اشاره به ضرورت عدم تحمیل ایدئولوژی خود به دیگران توسط طالبان این پیام را به طالبان داد که نباید در آینده سیاسی افغانستان خودکامگی و تمامیت خواهی را در دستور قرار دهند.

چین قبلا هم اعلام کرده بود که مشارکت در بازسازی افغانستان و همکاری اقتصادی با طالبان نیازمند عادی شدن اوضاع در این کشور است که مسئولیت محقق شدن این شرایط بر عهده این گروه است.  

چین که هدف تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد جهان را دستور کار دارد، ظرفیت های بالقوه در افغانستان به ویژه وجود منابع عظیم معدنی را فرصتی برای استفاده از این ظرفیت برای تحقق چنین هدفی می داند.

طالبان هم امید دارند با ترغیب چین به ادامه حضور در بازسازی افغانستان از کمک آن کشور به بهبود ثبات اقتصادی در افغانستان بهره بگیرند و ضمن برخورداری از نتایج اقتصادی همکاری با پکن، بتوانند زمینه شناسایی رسمی حاکمیت طالبان در این کشور از سوی چین را فراهم کنند.

کلیدواژه