جدی 12, 1400 11:08 Asia/Kabul
  • نقش مثبت و منفی چین دراستخراج معادن افغانستان
    نقش مثبت و منفی چین دراستخراج معادن افغانستان

منابع محلی در ولایت تخار افغانستان از استخراج بی‌رویه معادن طلای این ولایت با کمک مهندسان چینی خبر می دهند.

به گزارش رادیو دری، مسئولان محلی روز شنبه در تخار گفتند: در هفته های اخیر مهندسان چینی به دعوت شرکت های خصوص برای استخراج طلا به این ولایت آمده و تجهیزات استخراج طلا را در معادن به کار انداخته اند.

با این حال مولوی محمد یونس؛ رییس معادن تخار با تایید این خبر مدعی شد: هنوز مجوز استخراج به چینی ها داده نشده است.به گفته محمد یونس، اتباع خارجی باید ابتدا از مرکز جواز بگیرند و سپس فعالیت را آغاز کنند.

مهمترین معدن طلای ولایت تخار در منطقه "نور آبه" ولسوالی (شهرستان) چاه آب قرار دارد.

مهندسان معدن چین در حالی به تخار رفته اند که پیش از این، خبری در رسانه های کشور منتشر شده بود مبنی بر اینکه چین به معادن افغانستان چشم دوخته است و هیاتی بزرگ از صنعتگران چینی برای ارزیابی منابع معدنی به افغانستان سفر کرده است.

چین پس از تحولات اخیر بارها از بهبود روابط خود با طالبان خبر داده و تاکید کرده که در بهبود اقتصاد افغانستان، طالبان را یاری می کند.

پیش از این مطبوعات چین و افغانستان اذعان کرده بودند که شرکت‌های معدنی چینی به دنبال ذخایر لیتیم ، مس و طلاعی افغانستان هستند.به همین دلیل گروهی از نمایندگان صنعت معدن چین در هفته‌های اخیر به افغانستان سفر کرده‌اند. همچنین در هفته‌های اخیر چین با طالبان در مورد کار در معادن مس "عینک" در جنوب شرقی کابل، یکی از بزرگترین ذخایر مس جهان که قبلا به یک شرکت دولتی چینی واگذار شده‌بود، گفتگو کرده‌است.

به گفته افراد آگاه، حداقل یک گروه بخش خصوصی چین نیز برای تحقیق در مورد دسترسی به مواد معدنی دیگر به ولایت ننگرهار و لغمان در شرق افغانستان سفر کرده اند.

انجمن صنعت چین گفته‌است که ده‌ها شرکت چینی درباره پتانسیل اکتشاف منابع افغانستان از جمله لیتیوم پرس‌وجو کرده‌اند.

لیتیم و مس منبع مهمی‌ در فناوری‌ باتری موترهای برقی و گوشی‌های هوشمند است. گفته می‌شود که ذخایر لیتیم افغانستان می‌تواند با بزرگ‌ترین ذخایر شناخته شده جهان در بولیوی رقابت کند.

معادن و ذخایر زیرزمینی هر کشوری یک سرمایه ملی و متعلق به همه شهروندان آن است؛ بنابراین تصمیم گیری درباره استخراج و فروش آن به کشورها و شرکت های خارجی باید بر بنیاد یک اجماع ملی و از سوی یک دولت مشروع و مسئول صورت بگیرد و منافع حاصل از آن نیز به یکایک شهروندان برسد.

این امر از جانب دیگر نباید زمینه ساز تقویت تروریزم اقتصادی، قربانی شدن عدالت قومی و قدرتمند شدن یک جریان و جناح غیرملی گردد. با این حساب، دولت طالبان مسئولیت دارد پیش از آنکه وارد معاملات بزرگ اقتصادی با کشورهایی مانند چین شود ابتدا مشروعیت ملی و بین المللی خود را به دست آورد و در قدم دوم با ایجاد یک حکومت فراگیر و مشارکت همه اقوام و اقلیت های کشور، ثبات ملی را تامین و تضمین کند و به این ترتیب به نمایندگی از همه آحاد مردم افغانستان از سرمایه های ملی متعلق به همه به شمول معادن و منابع طبیعی در راستای منافع کلان ملی و مصالح فراگیر عمومی در چارچوب اصول و راهبردهای مشخص و مصوب، بهره برداری کند.

به گفته کارشناسان افغان، وضعیت آشفته، بی‌ثبات و بحرانی کشور نباید اجازه دهد که برخی کشورها با سوء استفاده از این شرایط ناگوار و فاجعه بار، منافع غیرمشروع اقتصادی خود را دنبال کند و با تعامل با تنها یک جناح و جریان در قبال تامین منافع انحصاری آن، دیگر اقشار و جریان های سیاسی و قومی کشور را نادیده بگیرد و منافع ملی افغانستان را به نفع اقتصاد پویا و جهانی خود مصادره کند.

کلیدواژه