حضور تیم های فنی قطری و ترک در فرودگاه کابل فرصت های مناسبی را برای افغانستان ایجاد می کند
(last modified 1400-10-15T11:44:04+00:00 )
جدی 15, 1400 16:14 Asia/Kabul

استاد دانشگاه در کابل گفت: حضور تیم های فنی خارجی مانند قطری ها و ترک ها در افغانستان و به ویژه فرودگاه کابل می تواند زمینه ها و فرصت های مناسبی را برای ایجاد زیرساخت ها و خودکفایی این کشور ایجاد کند.

سرور جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سپردن اداره بخش های فنی فرودگاه کابل به شرکت های قطری و ترکی اظهار داشت: این فرصت ها زمانی قابل استفاده است که توانمندی و ظرفیت لازم برای استفاده از این فرصت ها وجود داشته باشد.

وی افزود هر قدر دروازه های افغانستان به روی دنیا بسته باشد و مبادلات تجاری و تعاملات سیاسی و سفرهای سیاحتی وجود نداشته باشد نداشته باشد به همان میزان به جامعه افغانستان آسیب وارد می شود. افغانستان نیازمند آن است که هرچه زودتر دروازه هایش باز شود و روند واردات و صادرات کالاها از طریق فرودگاه کابل از سر گرفته شود به این ترتیب کمتر شاهد کمبود کالاهای اساسی در افغانستان خواهیم بود و روی قیمت کالاهای اساسی تاثیرگذار خواهد بود. زمینه روابط سیاسی و اقتصادی بیشتر با جهان نیز فراهم می شود.

به گفته این کارشناس سیاسی جدا از فرصت هایی که جهان در اختیار افغانستان قرار می دهد مساله این است که افغانستان خودش تا چه اندازه می تواند از فرصت های موجود استفاده کند. در سال های قبل با تمام مشکلاتی که وجود داشت، فرصت های خوبی هم برای ایجاد زیرساخت ها و رفتن به سوی خودکفایی فراهم بود اما به دلیل سوء مدیریت شاهد چنین چیزی نبودیم.

جعفری عنوان کرد: موضوع ترکیه با موضوع قطر در بحث افغانستان و فرودگاه بین المللی کابل متفاوت است، ترکیه بیشتر بحث اقتصادی-سیاسی را دنبال می کرد اما قطر در رابطه با افغانستان بیشتر به عنوان مامور و کارگزاری که از شرکای نزدیک امریکا است به دنبال پیگیری برنامه های راهبردی سیاست خارجی امریکا بوده که پس از سقوط دولت قبلی هم به عنوان حافظ منافع امریکا در افغانستان ایفای وظیفه می کند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: اما با توجه به خصوصیت کارگزاری شخص آقای اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به نظر می رسید که وی در مورد افغانستان چند محور کلیدی را دنبال کند. بحث اول تبدیل شدن به یک قدرت یکه تاز و مدیریت به عنوان کارگزاری بود که تا حدی بتواند جهان اسلام را مدیریت کند به همین دلیل رویکرد اسلامی را ترجیح داد و تبدیل برخی کلیساهای معروف در ترکیه به مسجد از این رویکرد ناشی می شد.

وی اضافه کرد: بحث دیگر این است که ترکیه در موضوع افغانستان تلاش کرد روابط نزدیک تری را از نظر سیاست خارجی با امریکایی ها ایجاد کند اما امریکا روابط و اعتماد خاصی در برنامه های امریکایی محور به قطر دارد. به نظر می رسد که به همین دلیل سپردن تامین امنیت فرودگاه کابل به ترکیه مقداری به تعویق افتاد تا اینکه تصمیم گرفته شد با حضور قطری ها مسوولیت های فنی به پیش برده شود.

 

کلیدواژه