ادامه ناآرامی ها در قزاقستان
(last modified 1400-10-16T16:04:02+00:00 )
جدی 16, 1400 20:34 Asia/Kabul
  • ادامه ناآرامی ها در قزاقستان
    ادامه ناآرامی ها در قزاقستان

مردم قزاقستان برای پنجمین روز متوالی در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به افزایش بهای سوخت تظاهرات کرده اند .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، این تظاهرات که از روز یک شنبه در اعتراض به افزایش بهای گاز مایع خودرو آغاز شده است،امروز پنج شنبه نیز در مناطق مختلف قزاقستان از جمله آلماتی و نورسلطان پایتخت این کشوربرگزار شده است.

دولت قزاقستان قیمت گاز مایع خودرو را از 60 به 120 تنگه افزایش داده است. هر 436 تنگه قزاقستان با یک دلار معامله می شود. هر چند برخی منابع خبری از منصرف شدن تصمیم دولت از افزایش قیمت گاز مایع خبر می دهند اما این تظاهرات همچنان ادامه دارد .

خبرگزاری فرانسه هم از آلماتی گزارش کرد امروز صدای تیراندازی نیروهای امنیتی قزاقستان برای پراکنده کردن تظاهر کنندگان شنیده شده است.

این تظاهرات که به درگیری با نیروهای امنیتی و ارتش قزاقستان منجر شده است ، تاکنون  دهها نفر از طرفین  تاکنون کشته و بیش از هزار نفر زخمی شده اند .

آمار دقیق کشته ها و زخمی هنوز اعلام نشده است،  اما پلییس قزاقستان از کشته شدن 13 نظامی این کشور خبر داد .

در این زمینه شبکه تلویزیونی الجزیره، به نقل از رسانه های قزاقستان اعلام کرد ، 30 نفر از معترضان در جریان درگیری ها با نیروهای امنیتی این کشور در آلماتی کشته شدند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از پلیس قزاقستان از بازداشت بیش از دو  هزار نفر معترضان  خبر داد.

بدنبال این تظاهرات نیروهای پیشتاز سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه امروز پنج شنبه وارد قزاقستان شدند و وظایف خود را دراین کشور آغاز کرده اند.

براساس این گزارش ، هدف نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی ، حفاظت از تاسیسات دولتی ، نظامی و کمک به نیروهای نظامی قزاقستان برای برقراری نظم و قانون در این کشور، اعلام شده است.

ائتلاف حافظان صلح پیمان امنیت جمعی شامل نظامیان از روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان هستند .

در پی ناآرامی های اخیر در قزاقستان، « قاسم ژامرت توکایف «رییس جمهوری این کشور از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) درخواست کمک کرد .

سازمان پیمان امنیت جمعی  یک ائتلاف نظامی متشکل از روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان است.

بدنبال این تظاهرات و ناامنی ها برخی کشورها از جمله ازبکستان و ترکیه پروازهای خود را به قزاقستان لغو کرده اند .

در این زمینه  شبکه تلویزیونی الجزیره نیز به نقل از اسپوتنیک از توقف پروازها به قزاقستان و برعکس خبر داده بود  .

منابع خبری هم  از تصرف فرودگاه «آلماتی» قزاقستان توسط معترضان و برقراری وضعیت فوق العاده در سراسر این کشور خبر داده اند.

شبکه تلویزیونی الحدث نیز تصاویری از بازداشت شماری از نیروهای ارتش قزاقستان به دست تظاهرکنندگان این کشور  منتشر کرد.

بدنبال این تحولات  وزارت امور خارجه قزاقستان گزارشی مبنی بر اینکه ورود افراد خارجی به این کشور به حالت تعلیق در آمده است را رد کرد.

دراین میان  رییس جمهوری قزاقستان با صدور حکمی «کریم ماسیم اف» رییس کمیته امنیت ملی این کشور را برکنار و «کریم ماسیم اف» را به این سمت منصوب کرد.

 نورسلطان نظربایف رئیس جمهور پیشین قزاقستان و رئیس شورای امنیت این کشور هم از سمت خود استعفا کرد  و تاکایف که با تصمیماتی چون پذیرش استعفای دولت و چشم پوشی از افزایش قیمت گاز مایع نتوانست ناآرامی ها را مهار کند  در پیامی اعلام کرد ریاست شورای امنیت این کشور را شخصا بر عهده می گیرد و قزاقستان را ترک نمی کند .

در همین حال  علیخان اسماعیلوف معاون اول نخست وزیر از دیروز چهارشنبه  به جای « عسکر مامین » نخست وزیر قزاقستان سرپرست دولت موقت شد.

رییس جمهوری قزاقستان وزرای دولت برکنار شده را به دلیل ناتوانی در مهار تورم در شکل گیری نارضایتی های مردم مقصر معرفی کرد.

این تظاهرات و ناامنی در قزاقستان واکنش کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران ، ازبکستان ، تاجیکستان را  بدبنال داشته و مقامات این کشورها ابراز امیدواری کردند،  هر چه سریعتر از طریق گفتگو و مسالمت آمیز اختلافات حل و فصل شود و آرامش به قزاقستان باز گردد.

 

کلیدواژه