پاکستان؛ نگران مساله خط دیورند، تقویت طالبان پاکستانی و جنبش های جدایی طلب
(last modified 1400-10-21T08:10:01+00:00 )
جدی 21, 1400 12:40 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: نگرانی های دولت اسلام آباد در مورد خط دیورند، تقویت طالبان پاکستانی و جنبش های جدایی طلب و پرستیژ پاکستان از دلایل سفر قریب الوقوع مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان است.

شجاع الدین محسنی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر قریب الوقوع معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان اظهار داشت: این سفر همزمان شده با مشکلاتی که در رابطه با مساله خط دیورند ایجاد شده به گونه ای که پاکستان اقدام به حصارکشی در این خط کرده و طالبان با آن مخالفت کرده و در مناطقی حصارها را برداشته اند.

وی افزود: موضوع خط دیورند برای پاکستانی ها جنبه حیثیتی دارد به ویژه اینکه یک نگاه جدایی طلبانه در درون پاکستان در میان پشتون ها و بلوچ ها وجود دارد و دولت اسلام آباد نمی خواهد در زمان حاضر که روابط خوبی هم با طالبان دارد از این ناحیه و از افغانستان آسیب ببینند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در پاکستان جنبشی به نام "جنبش تحفظ پشتون" وجود دارد که قبلا دولت اسلام آباد ادعا می کرد این جنبش روابطی با درون افغانستان دارد و حکومت قبلی افغانستان به ملی گرایی پشتون ها در پاکستان دامن می زند. اکنون که وضعیت تغییر کرده مواضعی در مورد خط دیورند اتخاذ می شود که قبلا هم در افغانستان وجود داشت و این شقاق های داخلی پاکستان را افزایش می دهد که اسلام آباد از این موضوع نگران است و سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان به آن هم ارتباط دارد.

محسنی با اشاره به چند سفر مقامات عالیرتبه پاکستان به افغانستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان عنوان کرد: این سفرها صرفا ناظر بر مسایل مرزی هم نیست، اکنون طالبان در افغانستان حکومتی تشکیل داده اند و ارتباطاطی هم با برخی کشورها دارند، پاکستانی ها از این بابت نگرانند و احتمالا انزوای تعریف شده کابل را به نفع خود می دانند.

وی اظهار کرد: نگرانی دیگر پاکستانی ها پرستیژ خودشان است، پاکستان در سطح بین المللی یک کشور متهم است و با این سفرها می خواهند وانمود کنند که همراه با جریان بین المللی خواستار تغییر در وضعیت افغانستان است و می خواهد با دیپلماسی و میانجی گری تغییراتی را در رفتار طالبان ایجاد کنند.

به گفته این کارشناس افغان موضوع دیگر مورد نگرانی پاکستان از طالبان پاکستانی است، ممکن است جریان طالبان پاکستانی بار دیگر تقویت شود به ویژه اینکه ارتباطات و مشترکاتی در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان همواره وجود داشته است. همچنان با توجه به اینکه طالبان هم کاملا بر اوضاع کنترل ندارند این امکان وجود دارد که ارتباطاتی میان طالبان پاکستانی و جریان های مخالف دولت پاکستان در منطقه برقرار شود. خواست پاکستان از دولت قبلی افغانستان هم این بود که برای طالبان پاکستانی محدودیت قایل شود.

محسنی با اشاره به اینکه سفارت افغانستان در پاکستان تنها سفارت این کشور است که کارمندان آن از طالبان هستند و احتمال به رسمیت شناسی طالبان از سوی پاکستان هم گفت: پاکستان از نظر اعتبار بین المللی یک کشور ضعیف و متهم است و وضعیت اقتصادی آن هم به گونه ای نیست که در سیاست خارجی خود مستقل از مسایل جاری در جهان تصمیم گیری کند.

وی اضافه کرد: از اینرو پاکستان به دنبال آن است که روابطی نیمه رسمی را با کابل داشته باشد و منتظر بماند که در جریانی از به رسمیت شناسی حکومت طالبان شریک شود نه اینکه به تنهایی در این زمینه اقدام کند.

 

کلیدواژه