دلو 20, 1400 19:57 Asia/Kabul
  • اعزام هیاتی از دولت طالبان به سوئیس
    اعزام هیاتی از دولت طالبان به سوئیس

هیاتی از طالبان به ریاست مسوول کمیسیون تصفیه این گروه برای گفتگو با مقامات سوئیسی و سازمان های غیردولتی راهی این کشور شد.

به گزارش رادیو دری؛ وزارت امور خارجه‌ سوئیس ورود هیأت  طالبان به ریاست لطف الله حکیمی رئیس کمیسیون تصفیه (پاکسازی) این گروه را تایید کرده اند. این هیات با هدف  گفت و گو در باره کمک‌های بشردوستانه ومسائل حقوق‌بشری به ژنو سفر کرده است.

سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ سوئیس در این باره گفت: "این هیأت پشت درهای بسته با صلیب سرخ و سایر سازمان‌های غیردولتی درباره دسترسی نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه، حفاظت از امدادگران و احترام به حقوق‌بشر گفت‌وگو خواهد کرد.

با امتناع جامعه جهانی از شناسایی رسمی حاکمیت طالبان در افغانستان، این گروه دوام حکومت خود در این کشور را مشروط به تامین نیازهای اولیه غذایی، دارویی و بهداشتی مردم افغانستان می داند و به همین دلیل است که در هفته های اخیر مقامات دولت طالبان  بیش از پیش بر لزوم ارائه کمک های بشر دوستانه از سوی نهادهای مختلف منطقه ای و بین المللی و همچنین کشورهای مختلف به مردم افغانستان تاکید دارند.

هشدارهای متعدد درباره به مخاطره افتادن جان میلیون ها نفر به خصوص کودکان در اثر گرسنگی و قحطی در افغانستان موجب شده تا فشار افکار عمومی داخلی و خارجی بر دولت طالبان به شدت افزایش پیدا کند.

  «دیوید بزلی»، از مقامات برنامه جهانی غذا می گوید نزدیک به نصف جمعیت افغانستان با بحران گرسنگی شدید روبرو هستند. مردم افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند و اگر این کمک ها انجام نشود، این کشور به یک بحران بزرگ بشری تبدیل خواهد شد. 

مقامات طالبان  به خوبی می دانند چنانچه نتوانند به صورت فوری نیازهای اولیه مردم افغانستان را تامین کنند ممکن است نوعی شورش داخلی نیز بر بحران های موجود در این کشور افزوده شود که شرایط را برای طالبان که حاکمیت را در اختیار دارد بشدت پیچیده و سخت خواهد کرد.  

در چنین شرایطی دولت طالبان که تلاش هایش برای متفاعد سازی جامعه جهانی برای شناسایی رسمی حاکمیت این گروه در افغانستان تاکنون ناکام بوده است، رویکرد جلب کمک های بشر دوستانه را دراولویت قرار داده تا پس از کاستن از بحران گرسنگی، در آینده بتواند مجددا موضوع شناسایی رسمی این گروه را در قالب رایزنی های دو یا چند جانبه به پیش ببرد.

بر همین اساس هیاتی از دولت طالبان به ریاست کمیسیون تصفیه این گروه به سوئیس رفته تا مقامات سازمان های مختلف فعال در امور بشردوستانه و همچنین مسئولان دولت این کشور را به ارائه کمک های فوری غذایی، دارویی و بهداشتی به مردم افغانستان متقاعد کند.

اگر چه این دیدگاه نیز در بین برخی کشورهای غربی وجود دارد که هر گونه کمک به افغانستان که موجب بقا و دوام دولت طالبان که حاضر به تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و محترم شمردن حقوق اقشار مختلف به خصوص زنان در این کشور نیست، می تواند به نوعی منافع مردم افغانستان را به خطر بیاندازد.

در مقابل این دیدگاه نیر وجود دارد که نباید به دلیل استقرار حکومت طالبان در افغانستان  که بسیاری از آزادی های فردی و اجتماعی در این کشور را محدود کرده است، کمک های بشر دوستانه به مردم افغانستان که در معرض خطرات جبران ناپذیر گرسنگی و فقر هستند را متوقف کرد.   

به نظر می رسد، هیات طالبان در سوئیس  نتواند نظر مقامات گفتگو کننده را برای کمک های حداکثری بشر دوستانه به افغانستان جلب کند.

کلیدواژه