عقرب 30, 1395 13:52 Asia/Kabul
  •  وعده‌های ترامپ و ذوق‌زدگی اسرائیل

رژیم اسرائیل قصد دارد پس از مراسم ادای سوگند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در ژانویه 2017، بیش از 30 هزار واحد مسکونی جدید دیگر در بیت‌المقدس احداث کند.

به گزارش رسانه های صهیونیستی، این پروژه در دوره ریاست‌ جمهوری ترامپ آغاز خواهد شد چون این میلیاردر نیویورکی اقدام رژیم اسرائیل در ساخت‌وسازها در اراضی اشغالی مردم فلسطین را غیرقانونی نمی‌داند.

ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.

«دونالد ترامپ» در جریان رقابتهای انتخاباتی اش  در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل نیز وعده داد که اگر رئیس جمهوری آمریکا شود٬ سفارت این کشور را از تل آویو به قدس منتقل خواهد کرد. 

مواضع مقامات آمریکایی بویژه دونالد ترامپ در هفته های اخیر در حمایت از توسعه طلبی های اسرائیل به منزله چراغ سبزی به اسرائیل برای پیگیری سیاستهای سلطه جویانه اش بوده است. در چنین شرایطی کمیته وزارتی اسرائیل در امور مصوبات، اخیرا"  پیش‌نویس لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن رژیم تل‌آویو می‌تواند اراضی بیشتری از فلسطینیان را جهت شهرکسازی  مصادره  کند.

گفتنی است که رژیم صهیونیستی اوایل سال 2014 نیز طرحی را درچارچوب اشغال تدریجی شرق بیت المقدس  تصویب کرد. در مصوبه کابینه رژیم‌ صهیونیستی تغییر بافت شرق بیت المقدس در یک دوره شش ساله و الحاق تدریجی این منطقه به فلسطین اشغالی و نیز افزایش حضور و نظارت امنیتی رژیم صهیونیستی بر شرق بیت المقدس لحاظ شده است.

مصوبه‌های پارلمان و کابینه‌ رژیم صهیونیستی در امتداد طرح کلان چندی پیش این رژیم برای یهودی سازی کامل بیت المقدس تا سال 2020 محسوب می شود که بر اساس آن این رژیم بیش از 15 میلیارد دلار جهت محقق ساختن یهودی سازی کامل قدس تا مقطع زمانی مورد نظر اختصاص داده است.

تحرکات کابینه اسرائیل درباره قدس، به مراتب سلطه جویانه تر از قبل شده و حاکی از تحرکات کابینه برای استفاده از حداکثر ظرفیتهای این رژیم اشغالگر جهت سیطره کامل بر قدس است که این  از عمق توطئه های این رژیم در قبال مسجد الاقصی حکایت دارد.

تاکید مقامات رژیم صهیونیستی بر این ادعایشان مبنی بر اینکه بیت المقدس بخش جدایی ناپذیر اراضی تحت تصرف این رژیم است، مقدمه ای برای اقدامات سیاسی توطئه آمیز بیشتر در این منطقه  شده است.

سیطره کامل بر بیت المقدس یکی از اهداف رژیم صهیونیستی است و این موضوعی است که این رژیم از زمان اشغال سرزمین فلسطین مدنظر داشته است. از اینرو رژیم صهیونیستی در سال 1948 غرب بیت المقدس را اشغال کرد و این رژیم در ادامه سیاستهای سلطه جویانه اش در سرزمینهای فلسطینی در سال 1967 نیز شرق بیت المقدس را به اشغال در آورد.

در این چارچوب در سال 1980 نیز پارلمان رژیم صهیونیستی با تصویب مصوبه ای جهت ضمیمه سازی بیت المقدس به فلسطین اشغالی ، این شهر فلسطینی را به عنوان پایتخت این رژیم اعلام کرد و از کشورهای مختلف خواست که سفارتخانه هایشان در فلسطین اشغالی را از تل آویو به بیت المقدس انتقال دهند ، موضوعی که واکنش شدید افکار عمومی را در پی داشته است.

علیرغم چنین وضعیتی دونالد ترامپ بر حمایتهای خود از شهرکسازی و سلطه جویی های اسرائیل در بیت المقدس تاکید کرده است که موجبات  ذوق زدگی مقامات رژیم صهیونیستی شده است و ارائه یکی از بزرگترین طرحهای توسعه شهرکهای صهیونیست نشین در مقطع زمانی کنونی را می توان نتیجه توهمات دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو در خصوص قدس  دانست.

کلیدواژه